Wat voor type mens is de kraker?

Dus wat is zijn gemiddelde leeftijd, opleiding, geloofsovertuiging, werk etc...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten krakers.
Ik heb vroeger veel contact gehad met de krakersscene en heb ook weleens in een kraakpand gewoond en kan er dus wel iets over vertellen.
Er zijn om te beginnen eigenlijk min of meer 2 soorten stromingen in de kraakscene. Je hebt krakers die min of meer kraken uit gemakzucht, gratis wonen en niet teveel gedoe met de maatschappij en krakers die het echt uit idealisme doen, zij vinden dat het recht om te wonen een fundamenteel recht is en dat woningnood hen het recht geeft om te kraken.
Krakers komen uit alle geledingen van de samenleving. Ik heb krakers ontmoet die ouders hebben die multi-miljonair zijn en duidelijk uit een gegoed milieu komen en ik heb krakers ontmoet die duidelijk uit een achterstandspositie kwamen. Alles daar tussenin is ook mogelijk.
Wat me verder nog opviel aan krakers:
-velen hebben veel creatieve activiteiten, hetzij muziek, schilderen, nieuwe media of schrijven en dichten. Er is ook ruime aandacht voor cultuur, veel kraakpanden hebben oefenruimtes voor bands en organiseren concerten.
-velen zijn politiek geëngageerd, ze zijn vaak anti-fascistisch, soms anarchistisch, veelal feministisch en er word veel georganiseerd op het gebied van politiek. Er worden debat-avonden, politieke discussies, protestacties en demonstratief georganiseerd. Ook vangen sommige krakers illegalen op.
-veel krakers doen actief mee aan milieu-activiteiten, er worden kringloopwinkels en weggeefwinkels opgericht, soms ook wordt er eten gedistribueerd.
-veel krakers zijn vegetarisch en hebben ook kookavonden, een soort van restaurants en sommige krakers kookten regelmatig voor daklozen en deelden soep uit in de winter.
-veel krakers gebruiken drugs, ik heb krakers gezien die soms een jointje roken maar, bij uitzondering, doen sommige kraakpanden meer denken aan drugsholen, ik ben weleens in een pand geweest waar overal heroïnespuiten lagen.
-veel krakers kraken slechts tijdelijk, het is voor hen geen way of life maar een tijdelijke noodzaak omdat ze thuis niet meer welkom zijn of om een andere reden op straat zijn beland.
-sommige krakers zijn eeuwige uitkeringstrekkers maar er zijn er ook die elke dag naar hun werk gaan of studeren. Daarnaast zijn er ook nog krakers met een eigen bedrijfje.

Je zou eigenlijk kunnen stellen dat het net mensen zijn ;)
Maar wat mij het meest opviel is dat vrijwel alle krakers wel ergens bij betrokken zijn en daar ook actief mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat je er (gelukkig) een goed positief beeld over ze geeft, het minder leuke vind ik dat ze drugs gebruiken en sommige mensen ze als 'Junks' beschouwen. Terwijl wat je zei ^^ het gewone mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is genoeg info voor iedereen denk ik wel.

Andere antwoorden (3)

Het stereotype kraker is links, hoog opgeleid, in de twintig, meestal nog studerend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ben ik heel wat krakers tegengekomen en daarvan waren er weinig studerend/studie afgerond (er waren er wel maar het was niet de hoofdmoot). Maar dat waren vooral weer krakers in tekno-scene ik kan me voorstellen dat er weer een andere plekken zijn waar bijna alle krakers student zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet vreemd dat studenten gaan kraken met de prijzen van kamers tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon vlakbij de vluchtheuvel in Norg en daar wonen voornamelijk kunstenaars, en zelfs een man van in de 50... Dus ik heb niet het idee dat dit antwoord geheel klopt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet voor niets een stereotype wat ik beschrijf: dus een overdreven beeld wat lang niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.
Het beeld is vooral ontstaan vanwege de krakers in de 70er / 80er jaren. Diezelfde krakers kraken nu misschien nog wel, en zijn inmiddels in de 50 ;-)
Dat is net zo divers als ieder ander.
Zit niet echt een gemiddelde in.
Ook al is/was het wel zo dat het kraken vaak door studenten werd gedaan omdat er geen kamers waren en dit een prima optie is.
Dus je zou kunnen stellen dat dat het gemiddelde is maar ik heb ook genoeg oudere krakers ontmoet die rond de leeftijd van eind 30 tot begin 50 waren ongeveer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Links, altijd ontevreden over wat dan ook, profiteur, geweldadig in demonstraties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er 10.000 mensen vreedzaam demonstreren en er gaan er 20 lopen rellen dan mag jij raden wat er 100% media verslag krijgt.... juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt je huiswerk gedaan he JeejD.....
niko
12 jaar geleden
heb gemeld als discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat MrTomaat en Binjie zeiden ^^ de media laat het je zo wijs maken, terwijl je nou eens echt in moet gaan verdiepen hoe krakers nou echt zijn en niet het negatieve beeld van ze krijgt. Niet alleen krakers worden zwart gemaakt er zijn nog zoveel meer dingen. Maar zo is de media nou eenmaal en het zal ook nooit veranderen.