Welke manieren zijn er om vrienden te maken?

Ik ben 18 jaar, en zit nu net op mijn nieuwe studie op de universiteit. Alhoewel ik het een leuke studie vind, zitten er niet echt mensen tussen waar ik een klik mee voel. Naar mijn gevoel is bijna iedereen een uitgaanstype (studiegenoten spreken nu al veel met elkaar af om uit te gaan, terwijl ik buiten de boot val). Dat is niet zo raar, ik vind uitgaan verschrikkelijk; in de zin van het dansen en drinken. Naar een café, bioscoop e.d. gaan vind ik dan wel leuk, maar ik mis juist de mensen waarmee ik dat kan doen. Nu werk ik niet, zit ik wel op een sportschool (maar kun je daar haast geen persoonlijk contact maken) zit ik niet bij een vereniging en woon ik nog thuis. Ik ben daarom al op zoek naar werk en naar een vereniging die dan vooral dienen voor meer sociale contacten. Maar er moeten toch meer mogelijkheden zijn? Of misschien tips?
Het hele probleem van 'vrienden zoeken' voor mij is dat ik tot nu toe niemand heb gevonden die in mijn straatje past; waarmee ik iets kan delen. Ik heb misschien twee vrienden waar ik nog wel eens iets mee doe, maar ik vind dat te weinig. Zeker nu tijdens mijn studietijd. Ik wil iemand (of een groepje) 'hebben' waarmee ik paar keer in de week iets kan doen. Vroeger (tot 1 jaar geleden) dacht ik dat dat aan mijn school lag, maar ook op mijn nieuwe studie heb ik niet echt iemand die bij mij past. Terwijl ik mijn studie mede gekozen heb op basis van de gedachte dat er hier wel personen zouden zijn die in mijn straatje passen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin met een studenten vereniging. Eentje die bij jou past. Daar kan je dan rustig binnen lopen en een biertje doen. Aanspraak komt dan vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had je gister big bang theory moeten kijken xD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mobie1980
Ik ben al op zoek gegaan naar studentenverenigingen. Je hebt er hier (in Rotterdam), ik geloof, vijf. Nu zijn er zeker vier hiervan vooral gericht op het feesten. Er is er eentje die mij nog wel ligt; dat is ook de enige zonder ontgroening. Alleen is het nu te laat om me daarvoor aan te melden. Dat moest ik aan het begin van het jaar doen. :( Ik ben wel van plan mij volgend jaar bij deze studentenvereniging aan te melden. Maar ik ben niet zo geduldig..

Het beste antwoord

Een goede manier om vrienden te maken is een vriend te zijn! Als personen in jouw omgeving in de gaten krijgen, dat jij niet roddelt, te vertrouwen bent, attent bent en klaar staat om anderen te helpen, zullen zij wel manieren zoeken, om vrienden met jou te maken!

Alleen wel uitkijken dat de vriendschapswens van die personen oprecht is, en ze geen misbruik van je willen maken...

Wat je zelf kunt doen is interesse te tonen in de hobby`s van personen. Mensen vertellen altijd graag over hun hobby als er oprechte belangstelling is. Vriendschap begint meestal met een goed gesprek...

Denk ook eens aan vrijwilligerswerk.
Doe mee met een vreedzame demonstratie.
Wees hier creatief in. Vrienden zoeken kan moeilijk zijn, en ook frustrerend als het niet lukt. Beter aan jezelf werken en niet zoeken. Dan komen ze vanzelf op je pad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!
- Als ik objectief naar mezelf kijk, heb ik niet het gevoel dat ik slinks ben in de omgang met anderen. Daar kan het 'probleem' niet liggen. Ook op de universiteit ontmoet ik, zeker in deze tijd van het schooljaar, veel nieuwe mensen, waarmee ik vaak een praatje maak. Het is alleen zo dat ik bij niemand het gevoel heb dat deze echt bij mij past. Het kan goed zijn dat dit aan mij ligt, hoor, maar iedereen waarmee ik praat heeft het vooral over uitgaan, concerten, drinken etc. Ik ben daar niet van. Er moeten toch genoeg andere mensen zijn die daar ook niet van houden?! Ik heb ze alleen nog nooit ontmoet. Dan doe ik toch iets verkeerd. Daarom vraag ik hier dan ook wat ik kan doen om wel mijn type persoon te vinden. De voorbeelden die jij noemt (vrijwilligerswerk en vreedzame demonstraties) vind ik dan erg interessant.
- Ik vind mijzelf een erg behulpzaam type, dus klaarstaan voor anderen om te helpen is erg van toepassing op mijn karakter. Daarom zoek ik ook manieren om mensen te helpen. En zoals jij zegt, vrijwilligerswerk of een vreedzame demonstratie zijn goede voorbeelden hiervan. Zulke dingen zoek ik ook. Ik weet alleen niet waar! Er moeten toch websites zijn die zulke dingen aanbieden/aankondigen? Ik heb al vaak genoeg gezocht naar vrijwilligerswerk in de buurt, maar daar had je bijna altijd een diploma voor nodig of ik ben er te jong voor :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens praten bij het Maatschappelijk Werk, van de gemeente waar je woont. Dat is gratis. Vaak weten ze daar wel te vertellen waar je moet zijn, voor vrijwilligerswerk, of wanneer er demonstraties zijn. Je kunt ook een politieke partij van je gemeente schrijven met de vraag of ze vrijwilligerswerk voor je hebben. Verder veel kranten lezen, met name de kleine advertenties. Op marktplaats.nl kun je ook naar vriendschappen zoeken.
Ze hebben daar diverse rubrieken voor, die overigens niet allemaal gratis zijn, maar dat zie je snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, hartstikke bedankt.

Andere antwoorden (3)

Teamsport.. Als je uitgaat hoef je niet te drinken, glazen water zijn altijd gratis. Blowen, mensen aanspreken op straat, studentenvereniging.. Op je school klasgenoten aanspreken enzo, een keer uit je comfortzone stappen en dingen proberen ipv alle mogelijkheden niet leuk te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Water gratis in de kroeg? Nee hoor.
Voorstellen om te blowen vind ik wat raar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het reageren!
- Teamsport is inderdaad een optie. Ik ben daar ook al naar op zoek. Het probleem is echter wel dat ik niet weet welke sport. Voetbal vind ik erg leuk om te kijken, maar ik ben er paar jaar geleden vanaf gegaan, vooral omdat die verplichting mij niet aanstond. Twee keer in de week trainen op tijden die mij niet lagen en dan ook nog precies zo'n tijd op zaterdag dat je 's morgens maar ook 's avonds niet zoveel meer kan doen.
- Blowen is niks voor mij :P
- Zomaar mensen aanspreken op straat gaat misschien goed in een dorp, maar in Rotterdam staan ze je een beetje raar aan te kijken als je dat doet.
- De inschrijvingen zijn al gesloten voor de studentenverenigingen (ik ben wel van plan mij volgend jaar aan te melden)
- Ik spreek genoeg mensen aan op school, maar ik voel met niemand die klik. Ik wil best uit mijn comfortzone stappen, maar ik doe geen dingen die ik niet leuk vind. Dat is ook het grote probleem. De mensen die ik tegenkom zijn juist van het uitgaan, drinken e.d. Zo ben ik nu eenmaal niet. Dan kan ik wel meegaan met de groep (vaak genoeg gedaan), maar dan voel ik mij heel ongemakkelijk. Dat is niet mijn doel. Mijn doel is juist mensen te ontmoeten, waarmee ik dingen doe (die misschien ook buiten mijn comfortzone vallen), maar waar ik me wel op mijn gemak voel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je dan beter werken aan jezelf zodat je je nooit ongemakkelijk voelt. En als je het goed doet zullen mensen die je aanspreekt op straat niet raar opkijken.
Jammer dat je net te laat was voor het inschrijven. Je kunt alsnog wel naar die mensen toe gaan en vragen of je alsnog lid kan worden. En jawel een GLAS water is altijd gratis, flesjes water kosten wel geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, sorry. Zo ben ik nu eenmaal niet. Ik denk ook niet dat ik me daarin kán veranderen. En ook al kan het, dan heb ik het gevoel dat ik een act aan het opvoeren ben. Zo wil ik niet zijn. Ik wil mezelf zijn.
ik zou me niet blind staren op alle dingen die niet lukken en kunnen. probeer meer mensen te bereiken door meer te proberen.
je zit op een sportschool, daar sta je op een rijtje aan gewichten te trekken of je zit allemaal te spinnen, zoek een sportclub met een sport die je gezamenlijk doet (voetbal, volleybal = gemengd!), ga wandelen (gemengd), roeien (gemengd!) en dat is alleen sport.
daarnaast kun je nog op gezelligheidsclubs gaan, waar ze andere dingen doen als bridge of klaverjassen, dansles kan zelfs.
vrijwilligerswerk in een buurtcentrum of in een verzorgingshuis (bejaarden-) wordt zeer gewaardeerd en daar zijn mensen van vele leeftijden actief.
wordt leider bij een vakantiereis voor jongeren/teeners, kom je collega-studenten(leiding) tegen en heb je een leuke tijd!
ga van de winter op een gemende wintersportreis, leuk!
mogelijkheden te over en vergeet niet, iemand die niet in je straatje past, kan iemand kennen die dat wel doet! denk niet te beperkt... denk om een hoekje.
succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Goede tips
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het reageren!
- Op de sportschool is het heel moeilijk om mensen aan te spreken. Iedereen is daar voor zichzelf bezig. Ik kan best wel eens een praatje maken, maar zij komen niet voor sociaal contact. Ik heb het wel eens geprobeerd hoor, maar ik merk toch dat ze liever gewoon aan de gewichten zitten, dan dat ze met mij praten.
- Sporten in teamverband lijkt mij inderdaad erg leuk. Daar ben ik ook al naar op zoek.
- Gezelligheidsclubs lijkt mij zeer interessant. Ik weet alleen niet hoe ik die bij mij in de buurt kan vinden. Heb je daar een site voor, of iets anders waarop zulke clubs aangegeven worden? Ik kan ze namelijk niet echt in mijn buurt vinden.
- Ook vrijwilligerswerk vind ik zeer interessant. Ik ben hier al hevig naar op zoek. Onbetaald of betaald werk, dat maakt mij niet uit. Het gaat mij om het sociale contact. Het probleem is echter dat ik niet weet waar ik moet zoeken. Er is wel een verzorgingshuis in de buurt, maar ik heb van verschillende mensen gehoord (die ik ook om raad vraag) dat je toch diploma's nodig hebt om in de verzorging te werken. Maar aangezien jij zegt dat er veel leeftijdsgenoten in de verzorging of het buurtcentrum werken, lijkt het mij dan dat die diploma's niet nodig zijn.
Op verschillende sites van uitzendbureaus kan ik niks vinden waarvoor je geen diploma's e.d. moet hebben. Dat zijn ook meer de serieuzere baantjes. Niet dat ik werken in een verzorgingstehuis niet serieus zou nemen, maar daar staat gezelligheid en sociale interactie toch voorop, terwijl de vacatures op de uitzendbureau's veel meer gericht zijn op de winst van het bedrijf.
- Ik heb het misschien verkeerd verwoord in mijn vraagstelling. Ik heb genoeg mensen waarmee ik regelmatig omga, die niet in mijn straatje passen. Het is niet zo dat ik iedereen uitsluit waarmee ik geen klik voel. Het is alleen dat iedereen om mij heen wel een paar personen heeft die naar mijn gevoel goed bij elkaar passen. Dat heb ik niet. Daar ben ik naar op zoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mrutili: je herhaalt wat ik al zei: sportschool nee, sportclub/sport in teamverband ja.
gaat het om geld verdienen of mensen ontmoeten, kan allebei!
ik zei overigens dat in het verzorgingshuis mensen van vele leeftijden actief zijn als vrijwilliger! niet dat er veel leeftijdsgenoten bezig zijn. misschien zou je mijn antwoord nog een keertje moeten lezen, je verandert de inhoud en komt met verkeerde conclusies daardoor. :) je leest mijn antwoord niet letterlijk genoeg. verdiep je eerst eens in: vrijwilligers werk. wat is het ?
moet je daarvoor naar een uitzendbureau ? die verdienen toch geld ? waar ging het ook weer over ? oh ja, vrijwilligers werk, wat is dat ook weer ? ik zal het je vertellen: het is onbetaald werk! voor noppes, niets, nada! wat jij zoekt, is mensen. je vergeet een ding: je moet niet zoeken, je komt ze tegen en van af dat moment heb je interactie. nog iets: waarom heb je het over diploma's ? je wilt mensen ontmoeten, we hebben het toch niet over je carrière? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh, ik heb die twee dingen verkeerd gelezen.. sorry :P Goed, vrijwilligerswerk. Je zegt dat ik me erin moet verdiepen. En inderdaad, dat ben ik ook van plan. En ik doe dit ook al. Zo heb ik op internet al naar vrijwilligerswerk op zoek gegaan. Al kan ik daar niks vinden. En als ik wat vind, moet je een diploma hebben, of ben ik nog te jong.
Voor betaald werk kijk ik op de sites van uitzendbureaus. Maar ook hier kan ik niks vinden wat je zonder diploma of opleiding kan doen. Of ik ben er weer te jong voor. Daarom vraag ik me af welke instanties mij wél kunnen helpen bij het zoeken van (on)betaald werk dat geschikt is voor een 18-jarige jongen die net zijn vwo gehaald heeft. Het probleem is dus niet dát ik me erin moet verdiepen, maar hoe ik dat moet doen. Ik ben het niet met je eens dat ik niet op zoek moet gaan naar mensen. Het is inderdaad zo dat je het niet moet forceren, maar dat ben ik ook niet van plan. Ik wil o.a. gaan werken, in teamverband sporten, etc. en van daaruit mensen ontmoeten. Dat ik het over mijn diploma's heb, komt omdat het interessante werk dat ik vind niet kan zonder een diploma. We hebben het dus niet over mijn carrière :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je op jouw leeftijd 18/19 jaar gaat informeren bij een verzorgingshuis, zullen ze in eerste instantie blij verrast zijn en vragen wat je precies zou willen/kunnen doen, hierna komt men vermoedelijk met ideeën/vacatures voor vrijwilligerswerk. van af dat moment gaan de raderen draaien en kom jij in het zeer gewaardeerde niet betaalde vrijwilligerswerk terecht. en je bent al welkom als je een dagdeel komt helpen. maar onthoudt: al wordt het niet betaald, het blijft een verplichting die je aangaat, dus niet deze week wel en de volgende niet !
Word lid van een studiegroep of start er zelf een, leren gaat vaak makkelijker als je het met anderen doet.

En stappen/uitgaan tsja dat "hoort" er wel een beetje bij...je zult zo nu en dan uit je comfortzone moeten stappen wil je andere mensen ontmoeten...