Respect is de acceptatie van diversiteit. En kan betrekking hebben op religie, opvoeding en of seksualiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

dat je iedereen in zijn waarde laat en hem neemt zoals iemand is of doet

Toegevoegd na 52 seconden:
ook al ben je het er niet mee eens je gunt die persoon zijn mening en gedachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk "omzien naar", en vandaar "rekening houden met".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk "omzien naar", en vandaar "rekening houden met".

Ik denk, ik zet het er even met linkje bij.

Uit respect.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist zo is dat.!
Respect betekent waardering, eerbied, ontzag voor iemands wezen of acties. Respect is dus iets dat niet vanzelf komt, maar dat je kunt verdienen door je daden, uitstraling of acties.

Tegenwoordig heeft het woord nogal wat aan betekenis ingeboed, omdat enerzijds mensen menen dat je respect kunt afdwingen (terwijl dat nooit respect kan zijn, hooguit angst) en anderzijds is het misverstand ontstaan - met name onder (allochtone) jongeren uit één bepaalde categorie - dat iedereen van nature een zekere mate vanrespect verdient , of zelfs onbegrensd respect, terwijl noch zijn wezen noch zijn acties ook maar in de verste verste respectabel zijn of waardering oproepen of ontzag inboezemen.

Wat respect betekent hangt op dit moment dus sterk af van wie het zegt en in welk zinsverband. In "De leraar werd door al zijn leerlingen en collega's enorm gerespecteerd" betekent respect iets heel anders dan in : "He jo, je moet wel effe respect voor mij hebben ja!" In het tweede geval betekent het meer : je hebt je niet met mij te bemoeien als ik dingen uitvreet die je niet bevallen.Voorwaar een zwaar uitgeholde betekenis van een oorspronkelijk mooi woord, dat ik nu echter niet meer zondermeer in de mond zal nemen. Gelukkig hebben we de synoniemen nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect dreigt een versleten woord te worden in deze maatschappij, omdat het teveel misbruikt wordt.
Echt respect is liefde waardering en acceptatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het geheel met Marleen eens. Ik wil er nog iets aan toevoegen.
Ht woord respect wordt al lang in de Nederlandse taal gebruikt en hield naar mijn gevoel altijd iets wederzijds in.
We bejegenen elkaar met respect voor ieders eigenaardigheden.
Ik heb respect voor jou en jij voor mij.

Het woord ging altijd, naar mijn gevoel over gelijkwaardigheid, over te respecteren gedrag, over iets wat iemand had verdiend en daar onze waardering voor kreeg.

De laatste jaren bekruipt mij de gedachte dat in kringen van de Islam het woord respect wordt gebruikt om een soort hierarchie, een onderschikking aan te duiden.

Ik hoor: ""ik moet respect van hem krijgen"".

Respect is de waardering die mensen elkaar vrijwillig kunnen geven, en kan nooit worden afgedwongen.

Ik pleit er daarom voor om iedere keer als dit woord tegenwoordig wordt gebruikt, even na te vragen wat men precies bedoelt, en liever een synoniem te gebruiken, zoals Marleen ook al suggereert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt op allerlei manieren gebruikt. In de praktijk betekent het dat je andere mensen niet lastig valt met jouw gedrag en je meningen. Leven en laten leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je voor elkaar respect hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opzoeken: respect
respect
Uitspraak: rɛˈspɛkt het -woord Zelfst. Naamw. gevoel van bewondering. Synoniem: ontzag. Synoniem: eerbied `je rustig gedragen op het kerkhof uit respect voor de overledenen` `iemand met respect behandelen`
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/respect

Respect
`Respect` betekent `aanzien`, `eerbied` of `waardering`, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk `omzien naar`, en vandaar `rekening houden met`.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Respect

Respect
Komt van re-spect; dus nog eens, (beter) kijken naar de ander, waardoor je de kwaliteit van die ander beter waarneemt, en je jezelf wat minder belangrijk maakt ten opzichte van die ander. (creeert bescheidenheid)
Afgedwongen respect: Je kijkt naar iemands macht, kracht of potentieel waardoor hij angst, ontzag of gevoelens van minderwaardigheid i
Gevonden op http://www.universele-beschaving.nl/Univ

Respect
Let op: Spelling van 1858 Fr., eerbied, ontzag, hoogachting; betrekking, opzigt; met respect, met verlof (te zeggen). Respectabel, respectable, Fr., eerwaardig, achtenswaardig, aanzienlijk. Respectabiliteit, achtenswaardigheid. Respecteren, achten, hoogachten, in eere houden, eerbiedigen, ontzien; versc
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01/

Respect
Let op: Spelling (deels) uit 1864: o. [geen meervoud] eerbied, achting; groete; met - (betrekking, opzigt) tot...; met - (verlof) te zeggen.
~ABEL, [bijvoegelijk naamwoord] (-er, -st), aanzienlijk, eerwaardig, achtbaar.
~ABILITEIT, v. [geen meervoud] achtenswaardigheid.
~DAGEN, m. mv. zie RESPIJTDAGEN.
~EREN, [bedrijvend werkwoor
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/

respect
achting, eerbiediging, ontzag, eerbied betrekking, opzicht
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/respect

respect
•gevoel van bewondering op geestelijk en zedelijk vlak.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/respect

respect
1) Aanzien 2) Achting 3) Betrekking 4) Bewondering 5) Eerbied 6) Eerbiediging 7) Egard 8) Egards 9) Gezag 10) Hoogachting 11) Iemand waarderen 12) Ontzag 13) Waardering 14) Waardigheid 15) Wie het opzicht heeft, mag de scepter zwaaien
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het openstaan voor en de acceptatie van diversiteit (het 'anders' zijn);
- Waarderen van de verschillen in de mens;
- Niet discrimineren van minderheidsgroepen, en
- ‘Gewoon’ beleefd zijn tegen anderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naaste liefde tonen