Hoe hebben mensen zich vroeger gered zonder al die grootverpakkingen?

Vroeger waren de gezinnen veel groter, maar ik kan me geen pak wc papier herinneren van meer dan 4 rollen, laat staan een pak van 24 rollen... en voor zover ìk mij kan herinneren kwam toen de kruidenier ook maar een keer per week langs :-/ Ik kan me nu niet voorstellen dat ik het met 4, of hooguit 8 rollen wc papier in de week moest doen...

Nu worden de gezinnen steeds kleiner en de eenheden die je in de winkels koopt ( en soms MOET kopen!) steeds groter...

Hoe hebben de mensen zich daar vroeger dan mee gered?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gebruikten mensen ook niet zo veel wc-papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ze gebruikten de krant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, en inderdaad, hoe deden we dat? We waren uiteraard ook niet zoveel eisend. Maag gevuld, was je al blij. En uiteraard hergebruik van de krant, maar dan heel direct, haha. Niet eerst bij oud papier brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men wist toen gewoonweg niet beter .
wie weet wat ze over een aantal jaren over de manier van leven van ons zeggen.

Het beste antwoord

Meander, ik zie in jouw profiel dat je 42 bent.
ik ben 5 jaartjes ouder dan jij, en mijn ouders haalden wel degelijk grootverpakkingen wc papier in huis.

En niet alleen toiletpapier...

Ik herinner me dat zij regelmatig langs gingen bij " De Witte Boerderij", een soort voorloper van de huidige makro.
En groot inkochten. Vooral dingen als toiletpapier, limonade, koffie en wasmiddelen.
Als ik mazzel had was er geld voor heeel veeeel koekjes in een pak..

De eerste Makro werd trouwens al in 1968 in Amsterdam geopend.

Ook gingen ze regelmatig naar een boer in onze directe omgeving om een mud aardappelen te scoren.
Die werden opgeslagen in een grote kist in de kelder.
Ronduit een straf als ik van ma "even een pannetje moest halen" daar.. brr... de onderste waren helemaal zacht en naar en vol uitlopers.. en 't was best donker in de kelder.
Ik krijg nog kippenvel als ik daar aan denk.. huuuhh..

Mijn vader kocht ook regelmatig een big bij een familielid met een " landje". In ruil voor het vestmesten en slachten daarvan hielp mijn vader een handje mee op het land.
Na 't slachten verdween hij vrijwel in z'n geheel in de diepvries van m'n ouders.

En soms als ik thuiskwam lag er een varkenskop te weken in de badkuip.
Daar werd zure zult van gemaakt.
Ik durfde na zo'n confrontatie een week niet te douchen!!

Nou had ik daar als kind toch al een bloedhekel aan.. dus 't was een mooie smoes ;)

Maar.. lang verhaal kort.. in mijn jeugd dus al wel degelijk grootverpakkingen opgestapeld in de gangkast en de kelder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat staan de weckpotten in de kelder met alles ingemaakt uit de tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk verhaal,gee! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kirsten.. daar zeg je zo waar wat!!
in de zomervakantie bramenplukken langs de spporlijn tot je van top tot teen paarsgevlekt en onder de schramen zat! En mijn moeder kon toveren met die dingen.. bramen jam, bramen saus voor over de vla..bramen siroop.. letterlijk alles stond in het teken van bramen... gezellig... Als ik nu tegen m'n dochter zou zeggen, ga je mee bramenplukken... liet ze me opnemen denk ik.. Leuke tijd.. achteraf dan.. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo herkenbaar Gee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Cindy.... maar terwijl ik dat van die aardappelen tikte stond het kippenvel echt op m'n rug... de kist was diep.. en ik nog klein.
Voor het onderste beetje hing je in het bijna donker over de rand van die kist te bungelen.. en dan maar graaien in die enge prut tot je iets vond wat nog te schillen was.. En stinkennnn!!! Nee, geef mij die van de appie dan maar.. in een zakkie.. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons dezelfde situatie,
En een keer per week kwam de gruyter langs om een partij boodschappen te brengen.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ zelf ik heb nog herinneringen aan halve koeien bij mijn opa en oma in de vrieskist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is ook waar. Zo had ik het nog niet bekeken, maar veel dingen zijn voor mij ook heel herkenbaar ;-)

Andere antwoorden (6)

Vroeger leefde men heel anders. Moeder was doorgaans thuis en op iedere hoek van de straat had je wel een kruidenier waar je voor je dagelijkse boodschappen heen ging.

Tegenwoordig hebben we geen tijd om dagelijks boodschappen te doen, dus moeten we wel inslaan. Daar spelen de fabrikanten ook op in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger moesten de mensen ook wat zuiniger.
toen mijn moeder klein was hadden ze de oude kranten in de wc liggen ipv wc-papier.
vroeger waren mensen ook wat sneller tevreden. er was nog veel minder te koop dan nu.
toen kochten ze een paar flessen melk bij de melkboer en misschien wat koeken voor op zondag.

er is nu ook veeel meer te koop in de winkels en alles moet nu makkelijker en sneller.
13 jaar geleden
meer pakken toiletpapier kopen lijkt me een goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger hadden mensen ook een eigen moestuin en maakten ze vanalles in. Ze kochten meer de basale dingen zoals suiker en daar maakten ze weer ranja en jam van bijvoorbeeld.
Maandverband was uitwasbaar, wc papier: oude kranten, wasmiddel: Blok zeep. Tandpasta: Zout.
Dus ik denk dat mensen toen meer het basale kochten, en de rest werd gewoon niet gebruikt of zelfgemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom uit een groot gezin en per definitie werd alles in het groot ingekocht.
Melk in emmers;
spinazie in een wasmand (werd gewassen in de badkuip..)
kolen en aardappelen werden bezorgd in enorme jute zakken;
Er werd trouwens veel meer bezorgd vroeger: Voor bijna alles had je venters. Bakker, groenteboer, ijsman, olieman, melkman, bloemenverkoper, visboer, enzovoort. Dat ging eigenlijk aan de lopende band door.
En verder had je op elke straathoek een winkel. Daar kwam je soms wel 10 x op een dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luxe went heel erg snel.Ojee als we terug naar die tijd moeten.