Hoe kan je vernemen wie je voorouders waren, bv. vanaf de jaren 1800 ? heb reeds op genealogie gezocht zonder resultaat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De mormonen schijnen een enorme database aan gegevens te hebben. Misschien dat je via hen kunt vinden wat je zoekt.
Het moet de grootste gegevensverzameling zijn op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Toets je achternaam eens in bij Google, en laat je verbazen.
Dat heb ik laatst ook eens gedaan met de achternaam van mijn vrouw, en er kwam heel veel informatie, wat klopte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genealogie, voorouder-kunde zeg maar, is niet iets kant en klaars maar iets dat ze zelf moet doen.

De meeste mensen weten wie hun ouders zijn, hun grootouders en misschien nog hun overgrootouders, maar daar houdt het meestal op .In hele rijke, invloedrijke families (van oudsher) is vaak nog wel een en ander bekend en gedocmenteerd, maar de stamboom van ; Jan met de pet' is een stuk lastiger na te trekken.

Daarvoor moet je -letterlijk- oude archieven induiken,vaak gemeentehuizen en nog verder terug ook kerken, in gebroote- trouw- overlijdens- en doopregisters. Zo kun je bijvoorbeeld via je overgrootmoeder (Neeltje Nogwat, geboren dan en dan, kind van Jan Nogwat geboren dan en dan en Marie Dinges geboren dan en dan. Dan is de kunst de geboorteacte van Jan Nogwat te achterhalen, kijken wie zijn ouders waren, die weer opzoeken enzovoort, en zo steeds verder terug. Tot pakweg 1800 is dat vaak goed te doen, doordat we toen (dankzij Napoleon) vaste achternamen zijn gaan dragen. Daarvoor wordt het al lastiger.(En in de toekomst met het mogen kiezen tussen vaders- en moedersnaam wordt het zo ongeveer onmogelijk).

Dankzij Internet hebben veel hobbyisten hun resultaten al op Internet geplaatst, dus als je geluk hebt vind je daar ook stukjes van jou familie. Maar het is puur hobbyisten-werk.

Als er nog niet toevallig een of andere hobbyist een stamboom van je familie heeft getrokken, zul je er dus zelf mee aan de slag moeten. Er zijn meer dan voldoende verenigingen die je daarmee kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens kijken in de oudste gegevens die je hebt en zoek daar de woonplaats bij, in heel veel gemeentes kun je via internet kijken in bevolkingsregisters, hierbij een voorbeeld stel je over-over grootouders woonden in de gem. Hardenberg dan google je;
bevolkingsregister Hardenberg en dan komt er dit;

http://www.hardenberg.nl/smartsite.shtml?id=62495

Op die manier kun je steeds verder komen en dat kan ook via kerk, doop of geboorte registers.
Het is leuk om te doen en ikzelf ben gekomen via de computer tot begin 1600.
Succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even dit, vroeger werdt een naam nog wel eens verkeerd opgeschreven, daar rekening mee houden kom je ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt allemaal +1
Ik ben op deze manier ook tot rond 1600 weten te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italklaas, leuk om te doen he? en bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg leuk, maar zeer tijdrovend. Daarnaast moet je ook wel over wat fantasie bezitten, want in de tijd dat de mensen nog geen achternamen hadden, zul je dus vaak op een andere manier moeten zoeken (bv. Corneliszn.... etc...) en om zeker te zijn van de juiste persoon, moet je heel wat bevestigingen opzoeken.
Een site waarin alle registers van alle stadhuizen en kerken in Nederland zijn verzameld is genlias.nl; ivm. privacy zijn alleen geboorteaktes van vóór 1903 opvraagbaar; het mertens-instituut heeft overigens een site waar je de verspreiding van achternamen (over Nederland) kunt opzoeken (in 2007 en in 1947).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
genlias.nl geeft bijna alle huwelijken in Nederland vanaf 1811 tot ongeveer 1922.