Ik verdenk me zus van diefstal bij me moeder, ik weet zeker dat er ruim €10.000 is.Wat zouden we kunnen en moeten doen,aangifte ofzo?

Mijn moeder is 5 maanden geleden overleden,nu heeft me jongste zus ,alle financieen tot zich geëindigd ,en nu we vragen hoe en wat er nog over is aan geld,wil ze niks laten zien ,kwa afschriften en rekeningen ,ik weet zeker dat er ruim €10.000 is.en ze was goed verzekerd Gr Ron
Wat zouden we kunnen en moeten doen,aangifte ofzo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst verdenk je haar, en dan weet je het zeker?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vragensteller bedoelt dat hij zeker weet dat er wat erfenis betreft ruim 10.000 euro is. ik verkeek me bijde eerste keer lezen ook op die zin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar zou dat geld geweest moeten zijn. Op een rekeni g is het traceerbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kun je met een verklaring van erfrecht inzage krijgen in alle rekeningen van je moeder. Je kunt de afschriften digitaal opvragen.
Ivana
10 jaar geleden
Normaal wordt een rekening geblokkeerd bij overlijden. De notaris geeft dan een nota voor de bank als de rekening weer gebruikt kan worden. Dit gebeurt pas als alle erfgenamen daarmee instemmen.
Ontvreemding zal dus gebeurd moeten zijn voor het overlijden. Als ze gepind heeft bij de bank kan je ook niet bewijzen dat ze het ten gunste van zichzelf heeft uitgegeven. Moeilijke kwestie.

Het beste antwoord

Aangifte kun je doen bij strafbare feiten. Maar aangezien je in feite niets weet, is er ook geen reden voor een aangifte. Zou je je zus in het openbaar zwart maken op grond van duistere vermoedens, dan kan er sprake zijn van smaad en maak je jezelf strafbaar. Nooit doen dus.

Je spreekt niet van je vader dus wanneer er verder niets testamentair geregeld is, zijn jullie (de kinderen) samen de erfgenamen, ieder voor een even groot deel. Die erfenis moet verdeeld worden. Een erfgenaam heeft recht op inzage van alle stukken die deel uitmaken van de nalatenschap, dat kun je dus eisen.

Ga er geen ruzie over maken (heeft nog nooit iets opgeleverd) maar spreek je zus er wel op aan, samen met de andere kinderen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord Gr ron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb ik wat aan bedankt

Andere antwoorden (1)

Had je moeder een testament en een executeur aangewezen? Ben je erfgenaam van je moeder? ( ik neem aan van wel) . Op welke titel regelen je zus alles? Is dat de wil van je moeder geweest en staat dat op schrift? Als je geen inzage hebt, hoe weet je dan van die diefstal? Als jullie beiden erfgenaam zijn en er is geen executeur aangewezen, dan zal je er in goed overleg uit moeten komen. Je zus mag zich niet zomaar alles eigen maken. Ook als zij wel executeur is, moet zij openheid van zaken geven, maar maf zij zelfstandig beslissingen nemen op voorwaarde dat zij zich niet onevenredig bevoordeelt. Ik denk dat je je vraag aan de notaris, of een notaris moet stellen als je moeder die niet had. Daarbij moet je wel antwoord weten op de vragen die ik hier ook formuleerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Gr Ron