Het feit dat Limburg iets hoger ligt dan de rest van Nederland ligt het IQ dus ook hoger.
Of dat invloed heeft op de cijfers van het IQ blijft een open vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is maar een grapje hoor, moet je niet geloven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... Misschien dat de gemiddelde lichaamslengte wat lager is, maar niet het IQ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel het voor sommige mensen wellicht aantrekkelijk kan zijn om dat te denken, is het natuurlijk je reinste b*llshit. Als grote groepen mensen relatief slechter of beter scoren op een IQ-test (want voor mij is IQ niets meer en minder dan dat wat de IQ-test meet) dan ligt dat meestal aan de test.

Zo is bijvoorbeeld de cultuur waarin je opgroeit in grote malen bepalend voor welke bagage er aan algemene ontwikkeling in je rugzak zit, en heeft die zelfde cultuur weer grote invloed op se samenstelling van de vragen, al verschilt dat per IQ-test.

Een test als die van Mensa is redelijk neutraal, maar weer erg sterk gericht op abstract en wiskundig inzicht ; dat zijn maar twee aspecten van intelligentie en niet eens de meest nuttige.

Taalvaardigheid doet het ook altijd leuk in een test (en zou voor anderstaligen, wat Limburgers wellicht gedeeltelijk ook wel zijn, net als Friezen) moeilijker kunnen zijn.

Sommige aspecten zoals creatief denken, muzikaliteit en lichamelijke intelligentie (motoriek, lenigheid) worden in die tests al helemaal niet meegenomen. En er zijn zelfs de meest belachelijke IQ-testen voor handen zoals de nationale IQ-test niveautje cito-toets, waarin echter ook kennis-vragen verwerkt zijn type 'beauty en de nerd' over onderwerpen die de meeste 'intelligente' personen niet of nauwelijks zouden interesseren. Geef mij een IQ-test met alles wat de afgelopen jaren in Prive of Boulevard aan bod is geweest en ik zak als een baksteen, gegarandeerd.

Ofwel, ik twijfel aan die uitslag, en als die uitslag inderdaad zo is, dan ligt het vermoedelijk aan iets heel anders dan dat de gemiddelde Limburger een slechter probleemoplossend vermogen of leervermogen bezit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Hoewel dit soort testen natuurlijk meer entertainment zijn dan wetenschappelijk hard te maken, heeft de nationale iq-test van bnn wel eens de online iq-test afgesplitst naar provincie. Hieruit bleek dat de limburgers met 102 tot de hoogst scorende provincies te horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in Brabant hebben wij een grapje over de Limlanders:
Wat heeft een IQ van 144?
.........een gros limlanders......
hoop dat niemand boos wordt, het is maar een grapje