wie weet een (actuele) oorlog waarbij ze de oorlog voeren wegens geloof, vrijheid, meningsuiting?

ik heb het nodig voor een verslag, waarbij ze een actuele oorlog vragen met die reden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nou in het Midden Oosten zijn aardig wat oorlogen aan de gang: Syrië - burgeroorlog, Israël - op voet van oorlog met buurlanden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oorlog in het Midden-Oosten tussen de Joodse Staat en haar omringende landen en wat langer geleden: de oorlog tussen Katholieken en Protestanten in Ierland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De problemen in Ierland gaan in principe niet om geloof, maar omdat het land simpelweg werd bezet door de Engelsen. Toevallig was het zo dat de Engelsen protestants waren en de Ieren katholiek. Maar dat was de reden niet.
Israel en palestina
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de guerilla tussen de vs en de drugsbaronnen, of draait het hier enkel om macht ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eind 1949 viel china tibet binnen, 1950 bereikten ze de hoofdstad lhasa.

tibet is al heel lang bezet door china, en eigenlijk weten veel mensen dit wel, maar omdat er zo weinig bijzonderheden / details bekend zijn, wordt er amper over gesproken.

uit de bron:

WIE IS NU DE BAAS IN TIBET? (http://www.cybercomm.nl/~grsmurf/samsam.htm)
In 1950 werd Tibet door China ingepikt. Sindsdien proberen de Chinezen op alle mogelijke manieren de Tibetanen er onder te krijgen. Dat doen ze door zoveel mogelik Chinezen over te halen naar Tibet te komen. Hoe? Door aan Chinezen meer loon te betalen dan aan Tibetanen. Chinese zakenlieden krijgen makkelijker vergunningen om bijvoorbeeld een winkel te beginnen. Buurten waar Tibetanen wonen, worden afgebroken en het land wordt vervolgens aan Chinezen verkocht. Kloosters worden vernietigd, zodat Tibetaanse monniken hun geloof niet meer kunnen beoefenen. Op de basisscholen is het verboden dat de kinderen in het Tibetaans les krijgen. Alleen lessen in het Chinees zijn toegestaan.

uit onderstaande bron:

Bezetting
De Chinese bezetting van Tibet is voor vele mensen bekend, maar doordat de details vaak niet bekend zijn worden de gruwelijkheden van het verhaal vaak niet benoemd.

China bezet Tibet
Eind 1949 viel het Chinese leger het ooste­lijke deel van Tibet binnen. De naar schatting zes miljoen Tibetanen hadden een klein en slecht getraind leger en waren niet in staat om de invasie het hoofd te bieden. De Chinese troepen bereikten in 1950 dan ook relatief makkelijk de Tibetaanse hoofdstad Lhasa. Een jaar later tekenden de Tibetanen onder druk de zogenaamde Zeventienpunten Overeenkomst, die China’s soevereiniteit over Tibet vastlegde. Sindsdien is Tibet een land onder bezetting.

Toegevoegd na 2 minuten:
deze bezetting gaat over vrijheid, geloof en meningsuiting.