Leid dure kleding tot uniformiteit?

Ik liep net door de winkelstraat en keek naar een stel kakkers(Tommy Hilfiger/Gant-types) en de rest van de mensen die in de straat rondliepen.

Die kakkers zagen er eigenlijk allemaal hetzelfde uit terwijl het winkelend publiek in hun zeeman/markt/c&a outfits veel gemeleerder. Ik zeg overigens niet dat ze beter gekleed zijn, het valt gewoon op.

Het lijkt wel alsof koopjes jagers zich diverser kleden dan de gegoede burgerij. En dat is voor de gegoede burgerij dan weer armoe. Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dure kleding zorgt er juist voor dat je je onderscheidt van de middenmoot. Het is een statussymbool. Uniformiteit duidt op gelijkheid van kleding. Daarmee laat je zien dat je erbij hoort in een bepaalde (pear)groep.

Overigens kan de prijs van de kleding en de luxe uitstraling die die heeft ook aanduiden dat je bij een bepaalde groep wilt horen. In die zin zou het antwoord ja kunnen zijn. Ook al is de kleding (juist) niet hetzelfde. Het duidt toch aan dat je behoort tot een bepaalde sociale klasse. In dat geval is er toch sprake van uniformiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mij maakt het niet uit of het duur is of wat dan ook.
De ene keer koop ik iets heel goedkoops andere keer weer wat duurs.
Omdat mij eigenlijk de prijs niet boeit.
Als het maar mooi is en lekker zit.

Mijn antwoord op jou vraag is dus: Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat niet, maar als iedereen die dure kleding gaat dragen weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger, jaren 80, had je kakkers en alto's en nerds of boeren.

Makkelijk. Vooral die alto's dachten dat ze er helemaal te gek en vooral anders bijliepen. Terwijl zij juist het meest uniform gekleed waren. Ook omdat ze altijd er zo bijliepen. Een kakker in de tuin droeg geen ruitenbroek, een alto in zijn wietzoldertje bleef een alto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijkheidshalve moet zeggen dat ik de shirts van 'Ralph Lauren' wel prettiger vind zitten dan die van 'Paul&Shark'. Ondanks dat ik beide in de maat 2xlx7 kan krijgen...

En ik ben heel erg blij dat ik de jeans van 'Pierre Cardin' gewoon in een 38 inch lengtemaat kan krijgen. Terwijl die van 'Diesel' bij 36 stoppen...

Maar verder denk ik dat het allemaal niet zo heel erg veel uit maakt waar je voorkeur van kleding ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het net omgekeerd : ik droeg in mijn studententijd en nu nog steevast blauwe jeans en blauwe pull.(geen merk of onbekend ) De uniformiteit van het pauperisme is vlgs mij identiek aan de uniformiteit van de snobs en de "would be" Het verschil ligt in het prijskaartje.Het ene gedrag is bewust "ik hecht daar geen belang aan " en het andere gedrag "ik wil mij manifesteren door mijn kleding"