Praat je op een andere manier met iemand die knap is?

Is hoe iemand eruit ziet van invloed op de manier waarop je diegene aanspreekt? De toon van je woorden en de woordkeus zelf. Is dat anders dan wanneer je met iemand spreekt die het uiterlijk iets minder mee heeft?

Je hoort vaak dat men "het mooiste meisje van de klas" niet aan durft te spreken, er lijkt dus een bepaalde drempel te zijn gebaseerd op hoe iemand eruit ziet.

En ja hoor, echte schoonheid zit van binnen. Maar daar gaat mijn vraag dus niet over.

14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Zodra ik me voor de allereerste keer betrapte op een andere aanspreekmanier tegen een ongelooflijk 'lekker ding' heb ik mezelf ontzettend op m'n kop gegeven, en nu ben ik me ervan bewust, dat ik me dwing 'normaal' te doen.
En dus, ondanks dat ik dus volgens mij 'normaal' praat en doe, ben ik me daar terdege van bewust.....en dat is dus niet zo bij mijn 'doorsnee-medemens'(voor zover die bestaat, natuurlijk)

Maar als ik naar de dierenwereld kijk, zie ik alle mannetjes/vrouwtjesdieren op het andere geslacht reageren met een veranderende lichaamstaal, en wij zijn nu eenmaal óók diertjes. Maar wij kunnen nadenken over ons eigen gedrag, dus je kunt jezelf dwingen tot ander gedrag dan je in eerste instantie wordt ingegeven. En dat doe ik dus, als ik inwendig de kluts in m'n knieën en de shake in m'n tuig voel bij het aankijken van een pracht-exemplaar.....
Want tjonge : wat zíjn er sommigen goed gelukt!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Ja. Helaas heb ik ook last van dat effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand naar jouw idee heel knap is, dan wordt je daardoor afgeleid. Daardoor praat je anders en doe je ook anders. Het beinvloedt je denken. Als je je ook sexueel aangetrokken voelt, dan gaan je hormonen ook nog meespelen. Je gaat dan anders praten (maar op allerlei manieren je anders gedragen), alles om ervoor te zorgen dat diegene je aardig(er) gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is prettiger praten met iemand die er mooi cq. knao uitziet. Het is prettig om tegenaan te kijken. Je probeert automatisch er ook op je voordeligst uit te komen zien of ervaren te worden. Het is heel gek , maar ik denk dat het zo gaat.
amc
14 jaar geleden
Ja ik denk het wel. Een uiterlijk kan een intimiderende werking hebben waardoor iemand je minder snel of juist sneller aan durft te spreken. Echter denk ik dat het misschien zelfs wel meer met de onzekerheid te maken heeft of het gebrek aan zelfvertrouwen van degene die niet durft te praten met een "knap" iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit effect vooral zichtbaar is tussen mensen van het andere geslacht. Een man die een erg knappe vrouw aanspreekt doet dit anders dan als hij een minder mooie vrouw aanspreekt. Ook andersom is dit zo.
Ik voel me ook meer opgelaten bij een erg mooie man... de toon is dan toch anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik praat niet anders met iemand die knap is. Ik kan me wel door bepaalde mensen geïntimideerd voelen of juist het gevoel hebben dat ik voorzichtig moet zijn niet over ze heen te walsen, maar dat heeft niet met hun uiterlijk te maken. Het heeft meer te maken met de zelfverzekerdheid die iemand uitstraalt en of ik het gevoel krijg dat diegene tegen me op- of neerkijkt of me als gelijkwaardig persoon ziet. Ik zou best een mooie man niet aan durven kunnen spreken, maar dan is er altijd iets anders, de zelfverzekerdheid of misschien ook de geslotenheid die die persoon uitstraalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed ogende mensen hebben vaak een muurtje om zich heen.
Dit is tot stand gekomen door te veel aandacht.
Sommigen noemen dit ook verwaandheid.
Ze staan dus niet zo open voor een gesprek als iemand die wat minder aantrekkelijk is (eruitziet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat heeft op mij geen enkele invloed. Ik zie natuurlijk wel het verschil maar die mooie buitenkant maakt op mij geen indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal best, niet bewust in mijn geval. Maak meer onderscheid of iemand fris is om aan te zien of niet. Zoals gisteren een man bijde snackbar, zat een slaatje te eten, mayo rond zn lippen en er liep een straaltje vet uit zijn mondhoek. Als ik heb aan zou hebben meoten spreken zou ik dat wel anders gedaan hebben dan wanneer ik de man in pak met verzorgd uiterlijk die naast me stond aangesproken zou hebben.
Maar bewust anders praten door uiterlijk of niet..... ik weet eigenlijk niet of ik dat doe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knappe vrouwen maken mannen dom is uit onderzoek gebleken. De testpersonen gedragen zich anders en kunnen geen moeilijke dingen meer doen (zoals hun adres opnoemen) in bijzijn van een knappe vrouw waar ze indruk op willen maken.

De mannen uit het onderzoek van Karremans en co benutten hun hersencapaciteit om (onbewust) indruk te maken op de mooie vrouw, waardoor er geen ‘ruimte’ overbleef voor een goede testscore.

Whaha.... damnz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zo, helaas... Je laat je te allen tijden in de lure leggen door schoonheid... Maar als het onderwerp daar weet van heeft, dan is het snel uit met de pret...

Alleen schoonheid dat niet weet dat er schoonheid is, dat is onweerstaanbaar mooi... En vreemd genoeg is dat niet alleen met mensen zo, maar ook bv schilderijen en bloemen en ga zo maar door...

Maar het bepaalt helaas veel te veel in onze maatschappij... Het wordt VEEL en VEEL te hoog gewaardeerd... Wij zien alleen maar mooie mensen op de tv en in de film... Bah, wat vind ik dat verkeerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar, helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijs gesproken, Xinix, plusje!
Ja.Kritischer.Want ze moeten niet denken omdat ze knap zijn dat ze capsones mogen hebben of dat ze meer mogen dan een ander.Eigenlijk omgekeerd favoritisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het absoluut invloed heeft op de manier van communiceren met mensen, of ze er goed, of minder goed uitzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij een hele mooie vrouw zou zijn en ik wist dat, dan had ik waarschijnlijk stotterend antwoord gegeven. Maar nu dat niet zo is, kan ik wel normaal antwoorden:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hier een grappig artikel dat ik hierover heb gevonden:

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat mooie mensen een streepje voor hebben. Ze krijgen vaak betere banen en genieten bepaalde priviliges die minder mooie mensen niet krijgen.

Mensen die zowel van binnen als van buiten mooi zijn hebben de meeste problemen met het vinden van een partner.

Daar zijn een aantal redenen voor. Ten eerste zijn ze magneten voor andere mensen. Iedereen voelt zich aangetrokken tot hen, en zo krijgen ze ongewilde aandacht van slijmballen en mensen die willen klimmen op de sociale ladder. Ten tweede worden mooie mensen door de gemiddelde persoon genegeerd, omdat ze denken toch geen schijn van kans te maken. Verder komen "mooi van binnen en van buiten" mensen bedrogen uit als ze soortgenoten zoeken, want die zitten vaak thuis omdat ze het daten niet meer zien zitten.

"Mooi van binnen en van buiten" kunnen het beste proberen een betrouwbaar netwerk van vaste vrienden te ontwikkelen. Die kunnen ze dan weer voorstellen aan nieuwe personen met een goed karakter. Vaak helpt het om weg te blijven uit de "party scene" en je te richten op mensen die een duurzame vriendschappelijke relatie willen aangaan.

Met veel geduld zullen ook mooie mensen ontdekken dat ze een geschikte partner kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed artikel +1
Ik moet eerlijk zeggen dat, toen ik je vraag las bij mij alarm bellen gingen rinkelen. Ik moet bekennen dat ik voor mezelf deze vraag met "ja", moest beantwoorden. Eigenlijk te zot voor woorden. Dus je maakt al een waarde oordeel zonder dat je persoon kent. Achteraf moet je dan je oordeel bijstellen. Goeie vraag, stemt tot nadenken!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
praten over je gevoelens helpt je vooral bij het verwerken van dingen en zo weten andere mensen ook wat er met je aan de hand is .
Als het liever niet wil , sommige mensen zijn namelijk wat minder open dan anderen, wat helemaal niet erg is, maar op deze manier kan je er misschien moeilijker over gaan praten en gaat dat steeds moeilijker.
Er zijn nou eenmaal tegenslagen in het leven, that's life, maar die moet je kunnen verwerken en daarna weer verder gaan.
Ik denk dat praten een deel van dat 'verwerken' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kan er door afgeleid worden en er helemaal niet met je gedachten erbij bent.Je stem kan er zelfs door veranderen.Hoger qua klank.Je kunt er nerveus van worden en sneller gaan praten.Je bent niet helemaal je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb daar geen problemen mee hoe iemand eruit ziet.arm-rijk-knap-lelijk-oud of jong iedereeen sta ik op dezelfde manier te woord.
ligt misschien aan de woorden die oma altijd uitsprak..kind,op de wc trekt iedereen zijn broek naar benee...en zo is dat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je praat niet alleen anders met mensen die knap zijn, maar je praat met iedereen anders op basis van hoe zij eruit zien.

Iemand die er wat als een 'nerd' uitziet? Dan praat je al gauw over werk/school.
Iemand die heel losjes is en een party type lijkt? Uitgaan en films.
Oudere mensen? Kopje koffie, kaartspelen en het weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je al zegt, echte schoonheid zit van binnen.
En wat vind je knap?
Ik denk dat ieder mens wel zijn mooie kanten heeft.
De een heeft sprekende ogen en de ander weer mooi haar.
Maar om op je vraag terug te komen, nee op mij heeft het absoluut geen invloed.