Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij vertellen wat op het:Schoof liggen, betekent.?

Toegevoegd na 2 dagen:
Wat ik bedoel te vragen is, dat er in delen van Nederland als een dode opgebaard lag, de term gebruikt werd:
Hij/Zij ligt op het schoof.!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
807

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een schoof is een bundel stro of aren in elk geval halmen of stengels die samengebonden worden tot een schoof. De halmen worden steeds op elkaar gelegd tot je een stapel hebt die je kunt samenbinden to een schoof. Op schoof liggen is dus en vorm van stapelen.

Toegevoegd na 51 seconden:
to moet nog een t achter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als spreekwoord "op het schoof liggen"= het uur van de waarheid. De tijd is gekomen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn wel 60 spreekwoorden;"op het schoof liggen", kijk maar eens op www.spreekwoorden.nl
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste AMC.
Bedankt voor je antwoordt, maar ik ben er inmiddels achter via een begrafenis ondernemer wat het betekent op het "Schoof liggen"
In vroegere tijden, en dus geen koeling, werden de mensen opgebaard op een baar en onder het lichaam werd dan stro gelegd, omdat het lichaam vocht verloor en dat werd hierin opgevangen.
Jouw schoof zat dus in de goede richting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amc heeft een antwoordt gegeven wat voor een gedeelte beantwoordt aan de vraag.
Op het schoof liggen is.
In vroegere tijden op stro opbaren om het lichaam vocht op te vangen. Er was geen koeling

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding