Wat voor datum staat er in het paspoort van iemand waarvan de geboortedatum niet bekend is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Ik weet niet zeker of dit beleid landelijk is. Maar in het ziekenhuis waar ik werk staan de mensen waarvan de gebortedatum niet bekend is, geregistreerd op 01-01-19xx. Waarbij op de xx het geschatte geboortejaar komt.

Inmiddels worden bij nieuwe inschrijvingen niet meer de datum 01-01-19xx, maar 01-07-19xx. Omdat het je in de computer nauwelijks meer kon zoeken vanwege het enorme aantal mensen die al op 01-01-19xx ingeschreven waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb wel eens begrepen dat er in sommige gevallen gewerkt wordt met 00-00-1900 in zo'n situatie.

Ik kan daar op dit moment geen bron van vinden, wel las ik in de gauwigheid dat dit, maar ook andere fictieve data die bij gebrek aan beter worden gebruikt in zo'n situatie problemen opleveren, bijvoorbeeld met de AOW-leeftijd, er is / was dan ook enige politieke discussie over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij ook, die persoon kan een leuk bedrag aan achterstallige AOW etc claimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je eens, probleem is dat computers zo'n 00-00-1900 datum niet accepteren en er dus ook geen paspoort kan worden aangemaakt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan bevestigen dat het in elk geval zo in 't GBA komt te staan. Maar in de regel wordt er tenminste een schatting gedaan naar geboortejaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet ook uit ervaring dat er wel met 00-00-XXXX (waarbij XXXX een ander jaartal is) gewerkt wordt. Ik weet dit van systemen waar schoolkinderen in geregistreerd worden, maar de kennis van de GBA ontbreekt bij mij.
In het Nederlandse Zoetermeer mag een man van Afghaanse oorsprong zijn officiële geboortedatum 00-00-1972 niet laten veranderen, heeft de Nederlandse Raad van State beslist. De man kwam als vluchteling naar Nederland, waar een ambtenaar 00-00 invulde op zijn papieren omdat zijn exacte geboortedatum onbekend was. Dat is letterlijk overgenomen in zijn paspoort, waardoor de man moeite heeft om bijvoorbeeld leningen af te sluiten of rijlessen te nemen. De datum kwam volgens de Raad echter tot stand volgens de regels, dus moet de man er maar mee leren leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het verleden werd bij adoptie altijd of 01-01 en dan het geschatte jaar of 01-07 gebruikt. Bij een klasgenoot van mij waren ze aan het proberen om de datum te veranderen, omdat het kind ouder was als de vermelde geboortedatum. Het kind was destijds jonger aangegeven omdat anders adoptie niet meer mogelijk was (door de adoptie-instantie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren bij een bank gewerkt en daar kwamen nogal eens wat mensen met een buitenlandse nationaliteit.
Ik kwam daar vaak 01011901 tegen.