Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen mensen ""het is niet waar""?

stel dat iemand op zoek is naar een oude motor
na jaren belt iemand met de mededeling dat die motor gevonden is zo van Bert die motor is gevonden""
dan zegt Bert ""het is niet waar""
nou hij moet juist zeggen"" echt waar""

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
567

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het maakt in principe helemaal niks uit of Bert "het is niet waar" of "echt waar" zegt:

Als Henk (die van de motor) Bert belt, en het volgende gesprek vindt plaats:

Henk: "Bert, heb eindelijk je motor gevonden!"
Bert: "Het is niet waar!"
Henk: "Ja, echt!"

mogelijkheid 2:

Henk: "Bert, heb eindelijk je motor gevonden!"
Bert: "Echt waar?"
Henk: "Ja, echt!"

Het maakt dus heel weinig uit.... het is allebei een uiting van verbazing, mijns inziens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit vind ik mooi

Andere antwoorden (4)

Dit zeggen mensen omdat ze iets niet geloven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is gewoon een soort "stopwoordje". Mensen weten zo snel niet wat ze moeten zeggen, maar vinden dat ze wel iets moeten zeggen dus komt er zoiets.
andere voorbeeld: "Je liegt het" (eeeh waarom zou ik dat doen)
het is dus gewoon verbazing/blijdschap/afschuw uitdrukken, net wat nodig is op dat moment
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Als je op dat moment zegt: "Echt waar?" dan kan dat opgevat worden als: Geloof je me niet ofzo?

Dit zijn allebei voorbeelden van uitroepen van interesse/verbazing etc die je niet te letterlijk moet nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en als je zegt ""het is niet waar ""dan denkt men"" had je dat niet gewild of zo?""
Door "Het is niet waar." te zeggen doen mensen voorkomen alsof het onmogelijke juist is gebeurd.
Meestal veinst men hiermee sterker onder de indruk te zijn dan men in werkelijkheid is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding