Wat gebeurt er met mensen als alle elektrische apparatuur voor langere tijd onbruikbaar wordt?

Veel mensen lijken heel afhankelijk van telefoons, internet, tv en andere electro-spullen. Het sociaal gedrag is hierdoor erg veranderd sinds de opmars van bijvoorbeeld mobiele telefoons. Nu vraag ik me af hoe mensen zouden reageren als al deze dingen plotseling onbruikbaar worden.
Paniek? Rondlopen als een kip zonder kop? 'Terug' naar persoonlijk contact? Berusting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

als ik zie wat er tijdens mijn drie weken vakantie op de camping gebeurt, zal het nauwelijks gevolgen hebben.
Het meest opvallende zal zijn dat mensen weer met elkaar gaan praten, en met name met mensen in hun directe omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zal er in het begin onder de jongeren wel een beetje paniek zijn, omdat zij er wel een betje gehecht aan zijn. Maar voor dat er internet was ging het ook goed? Dus het zal wel lukken om te overleven. Alleen vele bedrijven zullen wel falliet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan komen we weer terug in de 18e eeuw, voor de tijd dat er elektriciteit bestaat. Fabrieken kunnen sluiten, de machines doen niks zonder stroom. De post kan niet meer bezorgt worden, de sorteermachines werken op elektriciteit. Kranten kunnen niet meer gedrukt worden, radio kan niet meer gemaakt worden, TV kijken kan niet meer. Gewoon bellen kan dan ook niet meer. Communicatie is dus een stuk moeilijker geworden. Verkeer raakt helemaal ontregelt, stoplichten gaan uit en elektrische auto's, treinen en trams rijden helemaal niet meer.

Eerst zullen mensen geen idee hebben wat ze moeten doen, daarna zoeken ze een hobby of een sport en gaan verder met het leven. Zonder werk voor de meesten, kantoren zijn nutteloos zonder electriciteit en fabrieken kunnen ook niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fabrieken in die tijd draaiden volop, weliswaar zonder stroom maar op stoom.
En ook toen werd de post bezorgd, zij het niet zo snel als tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad: de eerste reactie is:er kan niks meer, maar als blijkt dat het een blijvende situatie zou zijn, dan gaan we dingen gewoon anders doen
Dat zou heel wat gevolgen hebben.

Voor de mens persoonlijk: je zou moeten strijken met een oud ijzer dat je op de kachel opwarmt, ja was schrobben in een tobbe bijvoorbeeld.
Gedaan met telefoneren en TV kijken.
Je zou vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan. Je humeur zou verbeteren, je zou betere sociale contacten hebben met de buren. Je zou met de fiets rijden en je fysiek zou verbeteren.
Je zou de krant moeten lezen ipv TV nieuws.

In de maatschappij: zou er nog wel 1 bedrijf werken? Buiten de boer niemand, denk ik. Er zou een enorme crisis uitbreken.
Ik kan hier nog veel veel bij bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm.. Stoommachines? Nieuwe fabrieken? De mens vind overal wel een oplossing voor. :)
hebben we niet zon programma op tv gehad, gisteren avond voor het eerst gezien
de was stapelde zich op en tenslotte gingen ze toch de wasmachine gebruiken
ik ben nog van de tijd uit 1952 en vond het leven ondanks het harde werken toch wel prettiger
de melkboer kwam aan de deur
ook de bakker en groentenboer en later ook een rijdende winkel
er werden brieven geschreven
men zocht elkaar in de winteravonden op om gezellig bij te praten
in de zomer zat je voor het huis ipv de tv en maakte praatjes met de mensen die voorbij liepen
men kende elkaar
nu ken je je buren nauwelijks

zelf zou ik niet in paniek raken, maar hoe het met de jeugd is weet ik niet die kennen niets anders dus de tijd moet het leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gingen we weer terug naar de tijd van voor de Tweede Wereldoorlog. Met een paard en kar werden de goederen opgehaald die hier gebracht werden door de spoorwegen die met de trein reden die met kolenlocs werden voortgetrokken. Naar die zogenaamde oude tijd, met zandwegen, zonder autos, dus alles met de fiets en transportkarren. De bakker stookte de oven met mutsert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gaan er heel veel mensen in ziekenhuizen dood.Onmiddellijk en op langere termijn.
Levensnoodzakelijke informatie laat overal op zich wachten, geneesmiddelenleveringen lopen hopeloze vertraging op, voedselleveringen komen te laat,auto's botsen op elkaar,verwarmings-en kooktoestellen vallen uit.Daarna krijg je een heel andere wereld:je leeft terug in het dorp van toen, behalve dan dat je mobieler bent, je hebt je auto nog.
.