wat is eigenlijk de goede manier van je zelf voorstellen?

ik heb me dit al vaker afgevraagd en ben benieuwd of er eigenlijk "regels" voor bestaan.

ik heb het in het verleden ook al vaak gehad en nu ook vd wk weer. sinds vorige wk is het huis van onze buren verkocht, mn vriend had inmiddels al kennisgemaakt met de nw buurman. vd wk kwam hij even kijken hoe het bij ons met de verbouwing ging en toen zagen wij elkaar dus voor het eerst. nu had mn vriend al gezegd hoe de nw buurman heette, maar ik liep naar hem toe en zei dus; "ik zal me even voorstellen"
en nu vraag ik me dus af hoe het voorstellen dus hoort te verlopen ;-) moet ik dan als eerste mezelf voorstellen of moet ik eerst de ander zich laten voorstellen? wat mij vaak gebeurd is, is dat je of tegelijkertijd je naam noemt of eerst allebei wacht om daarna alsnog allebei tegelijk je naam te noemen. waardoor je vaak uiteindelijk nog de naam van je nw collega, buurman/vrouw etc. niet goed gehoord hebt.

even in het kort; moet degene die zegt; "ik zal me even voorstellen" zich als eerste voorstellen of moet je eerst de ander zich laten voorstellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.7K

Antwoorden (4)

Als je zegt ik zal me even voorstellen, dan ben jij eerst.
"ikzal me even voorstellen, ik ben Emma" dan kan die ander zijn naam zeggen.

Je kunt ook gewoon gelijk Naarden of haar toestappen, "hoi ik ben Emma, leuk je te ontmoeten."
Dan heb je niet eerst verteld dat je je wil voorstellen, maar dat is wel duidelijk en een spontane manier, zonder twijfel.

Als iemand anders de hand naar je uitsteekt, dan wacht je eerst tot de ander iets heeft gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je komt vaak tegen dat mensen elkaar een hand geven en hun naam zeggen. Als de handen los gaan zijn ze elkaars naam al vergeten. Mocht je tegelijk je naam zeggen en je hoort zijn naam niet dan vraag je het kort even.

Als je iemand voorsteld zijn er wel regels, maar vaak situatie gebonden.

Bijvoorbeeld: Als je iemand huis inkomt dan ben je degene die op de ander zijn terrein komt. Je loopt dan op de ander af met uitgestoken hand en zegt wie je bent. Dan wacht je totdat de ander zijn naam heeft gezegd. Als je de naam niet goed gehoord hebt dan vraag je: "Hoe is de naam?". Je moet dit dan wel meteen doen en niet 15 seconde wachten want dat kan verkeerd overkomen.

je krijgt iets van:
- Hoi ik ben Henk
- Hallo ik ben ge..t
- Hoe was de naam?
- Gerrit
- Leuke naam gerrit!

Je kan ook in een situatie komen dat iemand jouw huis inkomt maar erg verlegen overkomt en daarom geen toenadering zoekt. Dan kun je (als je goed wil overkomen) de ander welkom heten en dan een hand te geven.

Het is dus (voor mij) situatie afhankelijk. Je wilt een goed voorkomen hebben, maar ook ervoor zorgen dat de ander zich makkelijk voelt. Zo zie ik het.
11 jaar geleden
In situaties zoals jij die beschrijft gelden in wezen enkel de regels van de spontaniteit. Wie het meest spontaan is zal doorgaans de eerste zijn om zich voor te stellen en heel vaak zal die dan ook meteen aan de ander vragen om zich voor te stellen.
Maar evengoed kan het andersom verlopen.

Indien jij echter zelf zegt "ik zal me even voorstellen" dan lijkt het mij evident dat jij jezelf eerst voorstelt anders valt er met zekerheid een stilte. En niet iedereen weet daar direct weg mee.
Hou het dus heel simpel en ga in dit soort situaties op je gevoel af.

Bij meer formele gelegenheden zou je kunnen stellen dat de gastheer of de gastvrouw de nieuwkomers aan elkaar voorstelt.

Bij zakelijke aangelegenheden hangt het er van af wat de huisregels van het bedrijf zijn. Vaak is het de baas die de nieuwkomers aan elkaar voorstelt. En anders is het degene die de eerste stap naar toenadering zet die zichzelf als eerste voorstelt.

Trouwens...
Er is in wezen geen goeie of slechte manier als je de beleefde manier kiest ;-)

Liefs en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het enige juiste/volledige antwoord: plus!
"Een jongere" wordt voorgesteld aan "een oudere", een heer wordt voorgesteld aan een dame, een "lagere in rang" wordt voorgesteld aan een "hogere in rang" (deze regel gaat in het bedrijfsleven boven de 'heer/dame' regel.) Nieuwe medewerkers worden voorgesteld aan degenen die er al zijn.

"Als mensen elkaar ontmoeten en zich aan elkaar voorstellen of voorgesteld worden bestaan er enkele regels die vaak verward worden. Hoe was het ook alweer? Moet ik mijn hand uitsteken of niet? Wie stelt wie voor? Hoe spreekt u iemand aan na het begroeten en kennismaken?

Hier volgen enkel regels:
De man wordt voorgesteld aan de vrouw (“mevrouw mag ik u meneer Huppelepup voorstellen?”), de jongere aan de oudere (“mag ik u mijn kleinzoon voorstellen? Pietje, dit is meneer Hupelepup”), de persoon met de lagere positie aan de persoon met de hogere status (“meneer Huppelepup dit is de directeur”).
de vrouw reikt haar hand aan de man.

De oudere steekt de hand uit naar de jongere: Pietje steekt zijn hand dus niet uit naar een man van 60 jaar.
De persoon met de hogere status steekt de hand uit naar de persoon met de lagere status.

Bij het aan elkaar voorstellen van twee paren worden de vrouwen eerst aan elkaar voorgesteld vervolgens stellen de heren zich aan elkaar voor.

Gastvrouw of gastheer reiken hun gasten op een feestje de hand.

Bij het binnenkomen van een man en een vrouw wordt de vrouw als eerste begroet
Bij het voorstellen staat een man op voor een vrouw; een vrouw mag blijven zitten. Bij het voorstellen staat men überhaupt altijd op, of men maakt tenminste een ‘intentiebeweging’ (dat is niet helemaal opstaan, maar de aanzet van de beweging maken). U mag blijven zitten als u een (duidelijk) ouder persoon bent.

Iemand begroeten met alleen een hoofdknik is erg afstandelijk en soms zelfs ongemanierd.
Iemand niet voorstellen is net zo ongemanierd."
Computoon