Bestaat er zinvol geweld?

Je hoort iedereen maar over zinloos geweld, net alsof geweld niet altijd zinloos is. Bestaat er dan wel zinvol geweld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ja natuurlijk!
Als je zelf in direct gevaar bent door geweld van een ander kun je dat door middel van geweld afkeren.
Het wordt een ingewikkelde rechtszaak, maar als je motieven zuiver waren word je vrijgesproken wegens 'noodweer'.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

In de oorlog is het ineens zinvol.... :-S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfverdediging; dan is het wat mij betreft zinvol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik met grof geweld mijn wielmoeren los probeer te krijgen, omdat ik een lekke band heb, dan valt dat onder zinvol geweld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweld is nooit een oplossing en het zal nooit goed zijn. Maar als iemand in elkaar gemept wordt op straat door een groep mensen en je besluit één van de geweldplegers, die net met een mes op het slachtoffer wilde insteken, een flinke klap voor zijn hasses te verkopen, dan kan je wel spreken van zinvol geweld.
Een ander voorbeeld; brandend huis, kind op de eerste etage, deuren op slot. Je besluit om de deur in te trappen om het kind te redden; zinvol geweld imo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. Sterker nog, het is juist *zinloos* geweld dat niet bestaat. De pleger van het geweld heeft er immers altijd een doel mee (agressie kwijtraken, indruk maken op vrienden, reflexen oefenen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Als het recept zegt dat de rozijnen een uurtje moeten wellen, dan is dat erg zinvol geweld.

Dat, of als je gewoon even moet vechten en je daarna beter voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinloos geweld bestaat zogoed als niet. Dat het bijna nooit gepast is in de situatie of waarvoor het wordt gebruikt kunnen vast ook wel andere oplossingen worden bedacht maar het zal altijd wel een nut hebben want anders doet men geen geweld gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tada het antwoord of er 'zinvol' geweld is...ja dus.

Natuurlijk is het beter om te ontlopen, maar dat kan niet altijd

Maar dan nog is het niet zinvol maar noodzakelijk. Je lost er niets mee op want diegene zal je alleen maar meer gaan haten.

ik zal ook een voorbeeld geven van niet zinloos geweld :

ik loop op straat en zie 2 gal bak jochies een meisje lastig vallen oerduidelijk.. ik zeg daar wat van en krijg een douw of klap in de vechtpartij die nu zou ontstaan vallen gewonden

naar mijn idee heb ik voor een nobel doel de conforntatie aangegaan en daarmee is het geen zinloos geweld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinvol geweld bestaat zeker wel. De politie en het leger mogen van ons allemaal geweld gebruiken omdat we vinden dat het zinvol is. Ik ken niemand die de politie wil afschaffen. De roep om zwaarder straffen is ook omdat mensen denken dat geweld zinvol is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat bestaat. Als iemand mijn geliefden bedreigt, kan hij rekenen op extreem en zinvol geweld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaat nergens op..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg eens uit, hoezo slaat het nergens op? Als iemand van wie jij houdt in gevaar is, vind je het dan zinloos om diegene te beschermen, desnoods met geweld?
Zinvol geweld bestaat niet. Wat wel bestaat is gecontroleerd geweld, zoals politieoptreden. Waarvan je, je kunt afvragen of dat dit altijd even zinvol is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweld is eerder zinvol dan zinloos. Alles wat je doet doe je met een reden.

Daarnaast is de emotie die bepaalde of het "zinloos" is. Dat is echter heel relatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige zinvolle geweld is wat mij betreft overleven. Survival. Zelfverdediging.
Dan heb je je agressie nodig om te overleven. Dat kan een natuurramp zijn, maar ook een persoonlijke aanval.
Bij je familie, huisdieren of kinderen redden is geweld toegestaan en wordt het ervaren als nodig.

Het woord zinvol vind ik nooit passen bij geweld eigenlijk.

In geen enkel ander geval zou ik zeggen dat het okay is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweld bestaat, maar of het zinvol is of zinloos, dat kan ik alleen maar beoordelen als het geweld mij treft... En dan ook nog kan ik dat pas goed beoordelen als ik in mijn geval van geweld meer aan de daderkant zit dan aan de slachtofferkant...

Maar mijn menig is dat zin totaal niets met geweld van doen heeft, net zo min als kleur, is er blauw geweld, of roze, het is van verschillende dimensie... Dus zin en geweld zijn van verschillende dimensie... Net zoals stroom geen kleur kan hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het echt zinvol is maar ik dacht even aan SM??

niet voor mij want ik hou niet van pijn(tjes).. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand op het punt staat meerdere, onschuldige mensen geweld aan te doen, bijv. van die mensen die op school om zich heen gaan schieten, en jij kan diegene dmv. geweld stoppen waardoor deze mensen veilig blijven... dat is wat mij betreft wel zinvol geweld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, er bestaat geen zinvol geweld, want geweld heeft nooit zin. Het brengt alleen maar verdriet en pijn teweeg, die nog generaties lang kan doorwerken.
Zinloos geweld is een aanduiding om het woordje geweld nog wat meer kracht te doen geven.
Zinloos geweld is zonder enige reden of aanleiding.
Al het andere geweld vloeit ergens uit woord, maar is daarom niet zinvol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinvol geweld bestaat niet. Zelfs de politie mag geen mensen in elkaar meppen van mij. Het leger als helemaal niet. Vietnam, Irak en Afghanistan alleen zinloos geweld. Waar ik nog over wil praten met iemand is of noodzakelijk geweld bestaat. Loop een keer over een ereveld en zie al die jongens en meiden daar liggen van 16 jaar en ouder.
Huur de film eens All Quiet on the Western Front (1979). Dat gaat over 'A young soldier faces profound disillusionment in the soul-destroying horror of WWI'
IMDB-nummer :0078753