Is een amerikaanse rebellenvlag racistisch, of is het gewoon een symbool van de zuidelijke staten?

Ik vind de rebellenvlag erg mooi, en hij past bij mijn nickname! Ik wil echter niet met een racistisch symbool aankomen. Wat houdt de zuiderlijke mentaliteit in? Kan ik er mijn avatar van maken zonder aanstoot te geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Ha, die DaddyRebel;

Een vlag als zodanig kan natuurlijk niet racistisch zijn. De associatie die vaak wordt gelegd is met die van racistische rednecks en de slavenhouderij in het zuiden. Maar de rebelflag was gewoon het officiële banier van de zuidelijke staten ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog en daar is als zodanig niets racistisch aan. Ligt allemaal puur aan de misinterpretatie van sommige mensen. Op die manier is onze eigen vlag natuurlijk ook niet helemaal zuiver. Maar hou er rekening mee dat je met het tonen van de rebelflag niet overal vrienden maakt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zuiden van de VS blinkt en blonk niet altijd uit qua mensenrechten; voor sommige mensen zal dit symbool dus minder prettig overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik vind het niet aanstootgevend. Het is de vlag van de Zuidelijke Staten en niets meer. Ik kan verder niks vinden die een link aantoont tussen de vlag en racisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind er ook niets mis mee.

Het hangt er ook per vlag vanaf hoe "vers" het leed is; een communistische, of Nazivlag gebruiken is een stuk minder ver terug, en daarmee veel pijnlijker... Ik betwijfel of er (veel) Nederlanders zijn die aanstoot nemen van de Confederate vlag...

Het is wel een beetje een "losersvlag"; want de Union heeft gewonnen... =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vlag van de confederatie. De zuidelijke staten in de Amsreikaanse burgeroorlog. Over het algemeen van mensen die het ten onrechte vonden dat de slavernij werd afgeschaft. KKK zwaait er mee op hun bijeenkomsten. Vergelijkbaar met de hakenkruisvlag, maar niet verboden. Ik zou hem in de USA niet ontrollen.\
In NL: weet men veel??