Heel belangrijk!
Als je iemand nauwelijks aankijkt of alleen even vluchtig, dan lijkt het alsof je iets te verbergen hebt. Dit hoeft natuurlijk niet, het kan ook komen door verlegenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk! Als je communiceert met elkaar spelen de ogen daarin een belangrijke rol....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met oog contact geef je aan te luisteren naar iemand, interesse te hebben in wat hij of zij zegt...
als je omlaag of om je heen staat te kijken, lijk je je niet te interesseren ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er vanaf wat je wilt bereiken. Oogcontact wordt wel als normaal gezien, en als noodzakelijk, in een gesprek. Maar overdreven in iemands ogen blijven staren is dan het andere uiterste :-)

Ook kun je (bijvoorbeeld) een telefoongesprek voeren, en dan heb je nou eenmaal geen oogcontact. Dan wordt intonatie/stembuiging en goed luisteren belangrijker.

Soms, in een diepgaand gesprek over innerlijke zaken, is het wel degelijk heel belangrijk om er te zijn voor iemand, af en toe iemands naam te noemen, en oogcontact te maken. Daardoor geef je iemand het gevoel dat je oprecht geinteresseerd bent, aandacht aan hem of haar besteedt, en dus iemand serieus neemt.

In die zin is oogcontact heel belangrijk.

Soms is het echter zaak om oogcontact te vermijden. een enkele keer werkt het provocerend, uitlokkend. Maar dat zijn meestal situaties die de gemiddelde mens vermijdt en ook instinctief wel aanvoelt, of hij/zij in een situatie beland is waar oogcontact als bedreigend/intimiderend ervaren wordt.

Meestal echter is het pure beleefdheid om iemand tijdens een gesprek zo nu en dan even in de ogen te kijken. :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oogcontact is belangrijk voor een goede communicatie.

Oogcontact is een van de belangrijkste regulatoren van een gesprek. Hoewel we dat soms denken, is het niet zo dat spreker en luisteraar elkaar in gelijke mate aankijken. Als u een verhaal vertelt, zult u na de eerste zinnen wegkijken en telkens als u iets wilt benadrukken, de ander kortdurend aankijken. Als u uitgesproken bent zult u de ander langer aankijken en daarbij knikken, uw wenkbrauwen optrekken en uw hoofd wat schuin houden. Op deze manier geeft u als het ware de beurt over aan de ander, die vervolgens het woord neemt. Als luisteraar toont u belangstelling door te blijven kijken. Telkens als de spreker u aankijkt, geeft u een knikje om de ander aan te moedigen verder te spreken. De spreker houdt u overigens vanuit zijn ooghoeken voortdurend in de gaten en hij zal direct stoppen met spreken als uw aandacht (blik) zich in een andere richting verplaatst.

een interessant stukje vind je onder de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me bij alle bovenstaande antwoorden aan. Echter, het is wel cultuurgebonden. B.v. in de marokkaanse cultuur is het "not done"om iemand aan te kijken als je met hem/haar in gesprek bent, is het zelfs onbeleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed van je om dat toe te voegen!!!
Ondanks het feit dat het in sommige culturen niet gebruikelijk of wenselijk is vind ik dat door oogcontact te maken je respect toont voor je gesprekspartner.