Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je zomaar je eigen werk verkopen?

Misschien een rare vraag... Maar stel, je schildert b.v. graag en je wil je schilderijen verkopen, bijvoorbeeld op een markt. Mag dat zomaar of komt daar heel wat bij kijken?

Let op: Ik ben niet écht van plan iets te gaan verkopen. Het is gewoon een vraag die in me opkomt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Iedere particulier mag zo nu en dan een eigendom van zichzelf verkopen zonder problemen te krijgen met bijv. de belastingdienst. Kijk maar eens op Marktplaats.

Anders wordt het als je verkopen 'bedrijfsmatig' worden. Dat betekent dat je verkopen een heel belangrijk onderdeel worden van je inkomen. Dan mag je nog wel verkopen, maar dan zul je belasting moeten betalen en ook een boekhouding moeten bijhouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, dat mag. Als jij schilderijen, of zelfgebreide sokken wil verkopen mag je dat lekker doen. De eerste hobbel waar je mee te maken krijgt is de belastingdienst.
De inkomsten die je genereert zal je in principe op moeten geven aan de belasting. Bij een paar honderd euro doet niemand dat en ik denk dat er ook een bescheiden vrijstelling is. Wordt het meer dan moet je het opgeven als inkomsten "uit overige zaken" en dan wordt het belast. Gaan de zaken goed dan is het al gauw aantrekkelijk om het bedrijfsmatig aan te pakken zodat je de uitgaven (verf) ook weer af kan trekken van de belasting. Maar dan mag je ook een btw administratie gaan voeren. Met zaken als auteursrecht, certificaten van echtheid e.d. heeft het allemaal niet zoveel te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor dat mag
denk maar eens aan de vlooienmarkt of de koninginnedag markt
je mag gewoon een kraampje huren en je spullen verkopen dus ook je schilderijen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding