Hoe zou Nederland er uitzien als de 2e wereldoorlog verloren was?

Zou Nederland v.w.b. samenleving, politiek, architectuur, cultuur etc. op Duitsland lijken? Spraken we dan nu Duits? Of zou Nederland ongeveer hetzelfde zijn als nu, maar dan onder Duitse politieke leiding.

14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV +
paulus811
14 jaar geleden
Zeker een mooie variant joessss, aan jou de eer om hem te stellen.

Het beste antwoord

Ha, die Paulus811;

Ellek nadeel hep se foordeel: dan hadden we geen snelheidslimieten op de Autobahn en bier volgens het Reinheitsgebot gebrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dan spraken we nu duits en waren we een stuk dikker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan bestond het strand alleen uit kuilen???

Ik denk dat wij ons meer zouden moeten verdiepen in de denkwijze van Hitler en zijn partij om daar een goed beeld bij te kunnen vormen. Ik deze vraag wel heel goed en ga de antwoorden dan ook zeker volgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dank je Antwoordman. Ik heb voor het stellen van de vraag gezocht op "oorlog" en ben bij pagina 10 van de resultaten gestopt met bladeren. De vraag gaat weliswaar over heel Europa, maar ligt wel aardig in de lijn van mijn vraag.
Het zag er precies zo uit, we spraken nog prima Nederlands, maar Nederland was er alleen niet... Wij spraken dan een Duits dialect: het Nederlands...

Er zou geen Nederland meer zijn...

Toegevoegd na 18 minuten:
En voor de allerslimsten onder ons: DAN HADDEN WE DE OORLOG GEWONNEN...

Maar ik geef toe niet iedereen zal me snappen...

Als we de oorlog verloren hadden, dan hadden we de oorlog gewonnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maar wat zou men spreken aan wat nu de grens is? Die zou dan namelijk verdwenen zijn. Toch? Ik denk dat we Duits zouden spreken, omdat wellicht ook scholing in het Duits zou zijn en ook wetten etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fries en Limburgs is er toch ook nog steeds en Nederland heeft die gebieden heel lang geleden ingelijfd...
AWM
14 jaar geleden
En je moet je natuurlijk afvragen of je aan Hitlers Arische ideaalbeeld had voldaan. Grote kans dat je er anders niet meer was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier aan de grens spreen ze gewoon plat ; aan beide kanten, en beide prima verstaanbaar. Alleen aan deze kant spreken ze er Nederlands (of een soort Nederlands) bij, en aan de andere kant een soort Hoogduits. (niet al te hoog ook). Mar wat je zegt klopt, Xinix ; als we de oorlog verloren hadden hadden de geschiedenisboekjes dat wel in een soort van winnen omgezet, omdat we dan onderdeel zouden zijn van de overwinnaar.
Als Nederland nog bij Duitsland zou horen zouden we waarschijnlijk veel moeten werken voor de Duitsers en verder gewoon de Duitse cultuur overnemen. Er zouden dan natuurlijk geen Joden (of andere vreemde) zijn. Iedereen kon dan waarschijnlijk vloeiend Duits spreken (tegen autoriteiten enz.) maar thuis zal het Hollands waarschijnlijk de nummer één taal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
tja het blijft speculeren ,maar ik denk dat de canadezen zich dan hadden terug getrokken .En wij toch door gebleven waren met knokken om het" NEDERLANSE" te blijven overtroeven. De oorlog had dan langer geduurd .Onder het mom "don't give up" we gaan door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de tweede wereld oorlog is verloren dus het zou er hetzelfde uitzien als nu,tenzij je bedoelt dat de geallieerde de oorlog verloren hadden,dan zou het iets anders zijn omdat we dan niet zouden spreken over een verenigd europa maar over de verenigde republiek Duitsland (Dit was een doelstelling van de nazi's), met als munteenheid de reichsmark in plaats van de euro,minder welvaart omdat het marshalplan nooit was uitgevoerd en Amerika niet direkt als handelspartner in beeld was geweest na 1945,maar in grote lijnen hetzelfde omdat de verwerpelijke ideen die dergelijke dictaturen in het zadel helpen over het algemeen geen lang leven beschoren zijn.
In het slechtste geval overleven dergelijke ideologieen zelden de 50 jaar(zie het communisme)in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dann hätten wir sprachen Deutsch.
Of zoiets, ik ken geen Duits.

Maar dit is zeer moeilijk te beantwoorden. Wanneer dit het geval was geweest was Hitler aan het bewind gebleven en een groot deel van Europa had nog door de Duitsers bezet geweest.
Nederland en Europa was waarschijnlijk een soort dictatuur geworden.

Maar dit is mijn vermoeden. Maar niemand weet dit natuurlijk echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zouden tijdelijk een verbasterd duits gesproken hebben in het openbaar maar ondergronds zou het nederlands zeker overleven en rebelleren. Vergelijk het met de Catalanen (6 mio van Girona tot Tarragona) die jarenlang verplicht het castiliaans moesten spreken op school en in de adminstratie en toch is het catalaans nu de eerste taal aan de universiteit van Barcelona, zelfs na ongeveer 40 jaren onder het Franco regime. De vrijheidsdrang van onderdrukten is altijd sterk genoeg en voldoende vindingrijk om zich te bevrijden. En daarna zou elk spoor van de bezetter vernietigd zijn geweest, tenzij ze toen massaal autobahnen hadden aangelegd van west naar oost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve naar verschillen, zoekt de mens vanaf zijn geboorte ook naar overeenkomstenen de geborgenheid van groepsverbanden. Individualisering, ontkerkelijking en ontzuiling hebben de keus van de calculerende burger verder vergroot. Geheel of gedeeltelijk los van de traditionele sociale verbanden, gevallen van zijn geloof of ideologie, vervreemd en onzeker, is de moderne burger op zoek naar nieuwe en vaak meerdere sociale identiteiten. Enkele oude structuren zijn overgebleven, maar het zijn niet meer dan relicten...