Hoe komt zinloos geweld aan zijn naam?

Is niet elk geweld zinloos?

Toegevoegd na 3 minuten:
En wat verstaat men eronder? Dit ivm met mijn nederlands discussieplan, waar de stelling is: "Plegers van zinloos geweld moeten levenslang krijgen"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een spontane vorm van fysiek geweld (of dreiging) waarbij het opzettelijk verwonden of doden van iemand centraal staat (expressief geweld). Het geweld kenmerkt zich door zijn incidentele aard, en ook door de willekeurige wijze waarop de dader het slachtoffer kiest." In de dagelijkse praktijk worden echter lang niet alle geweldsincidenten die in deze definitie passen 'zinloos geweld' genoemd. Bovendien zijn er ook gevallen van 'zinloos geweld' bekend die niet (geheel) beantwoorden aan deze omschrijving. 'Zinloos geweld' is geen categorie in het Nederlandse strafrecht, maar een fenomeen dat maatschappelijke verontrusting en verontwaardiging oproept. Geplakt wikipedia

Toegevoegd na 29 seconden:
Ik vind ieder geweld zinloos .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als politie optreedt tegen hooligans die alles vernielen met geweld ( Knuppels etc) vind ik dat niet zinloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zinloos geweld en er is gecontroleerd geweld...

Gecontroleerd geweld wordt toegepast door de Politie en het leger, maar ook door terroristen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet al het geweld is zinloos, jezelf verdedigen is uitermate zinvol zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is recentelijk al een vraag over gesteld. Zoek die eens op ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leerlingen die op school plots wapens tevoorschijn halen en hun klasgenoten beginnen neer te schieten.Een doorgeslagen adolescent die de straat oploopt en in het wilde weg mensen neerknalt.Iemand die zonder een echte aanleiding of een duidelijk motief mensen doodt of verwondt noemt men een pleger van zinloos geweld.
De term 'zinloos geweld' is bedacht door een journalist.