Hoe duur is een naamsverandering?

En mag je willekeurig zelf een naam bedenken of zijn daar regels voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Naamswijziging

Soms willen personen hun naam veranderen. Bijvoorbeeld omdat ze vaak gepest worden of omdat de naam verkeerd is gespeld. Voor het wijzigen van de voornaam gelden andere regels dan voor het wijzigen van de achternaam.

Voornaam wijzigen

Een voornaamswijziging is alleen mogelijk als daar een belangrijke reden voor is. Bijvoorbeeld als iemand een slechte herinneringen aan die naam heeft of een geslachtsverandering heeft ondergaan. De rechter beslist of er voldoende reden voor het wijzigen van de voornaam is.

Achternaam wijzigen

Het ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) beslist over wijzigingen van een achternaam. Er zijn verschillende regels voor het wijzigen van een achternaam voor meerderjarigen en voor minderjarigen.

Een verzoek tot geslachtsnaamswijziging dient u in bij Dienst Justis, Team Koninklijke Besluiten van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

De kosten voor wijziging achternaam zijn € 835,=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Publiekszaken van de gemeente past uw gegevens gratis aan in de GBA. De naamswijziging zelf kost wel geld. Na ontvangst van het verzoek laat het ministerie van Justitie u weten hoeveel en hoe u moet betalen.
De kosten van naamswijziging zijn in 2011 gestegen tot
€ 835,- . Deze kosten krijg je niet terug als het verzoek tot naamswijziging wordt afgewezen.
Op deze kosten is geen korting meer mogelijk voor lage inkomens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel regels wanneer je je naam wilt veranderen. Op de eerste plaats moet je een hele goede rede hebben.
Bij je voornaam moet je een verzoek bij de rechter indienen. De kosten zijn de kosten van je advocaat.
Bij Justitie vul je een aanvraag in voor het veranderen van je achternaam. Kosten hiervan zijn €835,-

Daarnaast zijn er regels waaraan de nieuwe naam moet voldoen. Hij mag in ieder geval niet ongepast zijn.