Mag ik samen wonen terwijl ik in de bijstand zit?

Ik wil gaan samen wonen met mijn vriend, maar eerst wil ik wel weten hoe dat zit omdat ik een bijstandsuitkering heb. Ik zit dus in de bijstand en sta wegens lichamelijke klachten ook ziek gemeld. Hoe zit dat als wij gaan samen wonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Als u gaat samenwonen, kijkt de Sociale Dienst van uw gemeente naar het inkomen en het vermogen van uw partner. Gaat u samenwonen met iemand die meer verdient dan de bijstandsnormexternal link voor samenwonenden? Dan heeft u geen recht meer op bijstandsuitkering. Heeft uw nieuwe partner geen inkomen, maar wel vermogen boven de vrijstellingsgrens? Dan vervalt uw recht op een uitkering ook.

Gaat u samenwonen met iemand die ook een bijstandsuitkering ontvangt, dan gaat uw uitkering omlaag. U kunt de kosten van wonen en het levensonderhoud delen met uw nieuwe partner. Krijgt u bijstand en gaat u samenwonen, dan bent u verplicht dit bij de Sociale Dienst te melden.

Doet u dit niet, dan kunt u vervolgd worden wegens uitkeringsfraude. U moet dan uw uitkering terugbetalen en kan het zijn dat u een boete opgelegd krijgt. In sommige gemeenten kunt u samenwonen op proef. Dat betekent dat u een periode mag samenwonen met behoud van uw uitkering. Voor meer informatie kunt u trecht bij uw gemeente.

Voor de bijstand woont u samen als u in dezelfde woning leeft en een gezamenlijke huishouding heeft. Van samenwonen in de vorm van een gezamenlijke huishouding is sprake als beide partners hun hoofdverblijf hebben in dezelfde woning en er sprake is van wederzijdse verzorging (financieel dan wel op andere wijze). Voor de Bijstand woont u niet samen:
Als u een kostganger of huurder in huis heeft van wie u kostgeld of huur ontvangt. Dit moeten commercieel geloofwaardige bedragen zijn, die met de jaarlijkse huurverhogingen mee gaan. De huur telt voor de Sociale Dienst wel mee als inkomen.
Als u samenwoont met uw eigen kind of met uw vader of moeder.
Als u samenwoont met een familielid in de tweede graad (broer, zus, grootouder, kleinkind) en een van beide verzorgt de ander. Er moet dan wel sprake zijn van door een professionele organisatie geïndiceerde zorg.
Meer informatie over bijstand en samenwonenexternal link vindt u op de website Rechtopbijstand.nl.

Je mag dus samenwonen als je in de bijstand zit, maar hou wel rekening met de financiële consequenties.
Er wordt veel gecontroleerd op bijstandsfraude, begin daar dus zeker niet aan.

Veel geluk samen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Crea. Uiteraard is het de bedoeling dat ik dit netjes opgeef. Daarom vroeg ik me af hoe het Werkte. Ik wost niet dat dit op proef kon, maar ik ga ze daar gelijk over bellen. Bedankt