Mag je foto's die je hebt gemaakt van mensen die je niet kent op het internet zetten zonder dat ze het weten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

het is wel zo netjes om daar toestemming voor te vragen maar juridisch sta je in je recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wettelijk gezien mag dat (kan wel van 't land afhangen!), maar in theorie kan je ervoor aangeklaagd worden. Mij is geen zaak bekend dat zo'n aanklager kon winnen anders dan doordat er ook kwaadsprekerij bij betrokken was.
Er bestaat misschien een portretrecht, maar daar heb je niks aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al heb je de foto's zelf gemaakt, jouw eigendom, dus, moet je ALTIJD toestemming vragen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoewel dat niet hoeft bij mensen die toevallig in beeld staan, die je er niet op wilde hebben. Maar bij bekenden moet dat zeker wel!

Toegevoegd na 3 minuten:
Toch nog maar even een link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag officieel niet.

College Bescherming Persoonsgevens heeft dit opgenomen in de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Websitebeheerders moeten persoonlijke toestemming hebben om persoonsgevens op internet te zetten. En als betrokkenen willen dat hun gegevens van websites worden verwijderd, moet de eigenaar dat onmiddellijk doen. Onder de term persoonsgegevens vallen namen, adressen, telefoonnummers maar ook foto's en andere informatie die tot personen herleidbaar zijn.

Het zijn dus niet alleen onjuiste gegevens die op verzoek onmiddellijk van internet gehaald moeten worden. Ook de foto's van die bruiloft waarop je tot je schrik toch echt stomdronken de polonaise hebt gelopen, kun je laten verwijderen.

"Publicatie van persoonlijke gegevens op internet kan mensen jarenlang achtervolgen", constateert het College. "Persoonsgegevens moeten daarom zorgvuldig worden gebruikt, juist op internet."