Ik denk wel eens stiekum : door de geslachten weer te scheiden, zoals op de oude LHNO / LTS. Maar ik geloof niet dat dat een situatie is die we nog terug gaan krijgen, Het zou echter wel schelen als er wat minder hormonen door die school zouden razen vrees ik.

Vreemd genoeg zijn het met name de lagere niveaus van het VMBO die last hebben van dit imagoprobleem. VMBO-T, ongeveer vergelijkbaar met de mavo, heeft dat veel minder. Het zal misschien wel iets te maken hebben met de groep leerlingen ; meestal niet de meest theoretisch aangelegde studenten, maar daar is het soort onderwijs ook naar, dus daar moet je het vrees ik niet in zoeken.

Minder negatieve berichtgeving en wat meer nadruk op dingen die WEL goed gaan, zou echter zeker ook helpen. Ouders zijn in groep 8 al als de dood dat hun kind naar het vmbo 'moet', en trainen ze voor de citotoets om vooral maar minimaal VMBO-T te halen. Doodzonde, want als er iets belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind, is het wel een opleiding op het JUISTE niveau, niet per se het hoogst mogelijke niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Door niet over het slechte imago te praten :-)
En uiterraad mag de regering de scholen wel eens wat meer geld toesteken voor extra ondersteuning voor de leraren en leraressen. Met bijvoorbeeld extra cursussen, meer hulp en leerling coaches.
Zomaar wat ideetjes...

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergget het belangrijkste nog... Het is ingewikkeld :-) Men weet amper hoe de structuren en opleidingen in elkaar zitten. Het is niet transparant genoeg voor de leerlingen en ouders.

Toegevoegd na 2 minuten:
vergget = vergeet.... stupid me.

Toegevoegd na 4 minuten:
Artikeltje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die regelingen zijn er ook al genoeg hoor. mijn vriendin is lerares en kan iedere week wel een cursus volgen als ze zou willen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ze konden me neef en zijn ouders niet uitleggen hoe het nu precies werkt daar. Ik vergat t belangrijkste ook. De ondoorzichtigheid van de structuren en opleidingen.
Het opleidings nivo verhogen en een heel stuk strenger worden. Maar ja dan vallen er weer zo veel leerlingen af...
was de MAVO er nog maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om juist niet in hokjes te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen op vmbo niveau heeft zijn of haar kwaliteiten.
Door er geen negatieve vragen over te stellen, dan krijgt het VMBO onder GVers in ieder geval al minder snel een slecht imago.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door meer waarde te hechten aan wat er geleerd wordt. Kappers, loodgieters en verzorgenden zijn hard nodig in de maatschappij, maar het imago van hun beroep is vaak wat minder. Misschien zal het opvijzelen van dit imago ook wat betekenen voor de opleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te beseffen dat de wijze van onderwijs aanbieden een andere is als wat regulier als norm genomen wordt...zoals bijvoorbeeld op een VWO of Havo.
Kinderen zijn op het VMBO praktisch aan het werk en leren een vak, terwijl anderen juist leren vanuit de theorie.

Daarbij schijnen dan veel mensen te denken dat VWO/Havo hoger en beter is. Terwijl het mijns inziens gewoon anders is. Maar dat het de leerlingen juist meer aanspreekt in de wijze waarop je het onderwijs ingericht.
We zouden dus afmoeten van die classificatie dat hoger ook beter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet bij deze vraag gelijk denken aan de uitspraak van een bevriende leraar op het VMBO
"10 jaar terug was ik 60% van mijn tijd bezig met les geven en 40% met zaken als, individuele leerling begeleiding, vergaderingen, werkgroepen, veranderingen in leersystemen, nieuwe iedeetjes uit Den Haag en alle ander niet les gerichte zaken.
Nu is het andersom"
Het les geven moet weer op nummer 1 staan op de scholen, zodat leraren zich kunnen bezig houden met hun vak.