Kan een mens téveel vrijheid hebben?

Ik voel me behoorlijk vrij, maar is dat persé positief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*te veel
een teveel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;) dankjewel

Het beste antwoord

Gek genoeg is de mens eigenlijk een kuddedier.
We zoeken elkaar bijna altijd op en vinden dat gezellig.

We gaan het liefst winkelen in een overdrukke winkelstraat, waar veel mensen lopen.
We gaan naar concerten, naar de kerk, naar de markt, naar de camping en het is pas gezellig als het druk is.

Eigenlijk willen we gewoon ergens bijhoren, meetellen in het geheel.
Eigenlijk willen we helemaal niet veel vrijheid, want als we dat zouden willen, dan zouden we niet in een straat willen wonen, geen baan willen hebben, geen gezin, geen verplichtingen, geen geloof, geen regels, geen wetten.

Dan pas ben je vrij, vrij om te gaan en staan waar je maar wilt, zonder ook maar met iets of iemand rekening te moeten houden.
Een kuizenaar die is vrij, die kan doen en laten wat hij wilt.

Wij zijn kuddedieren en willen graag ergens bijhoren, en als we ons dan toch een beetje vrij voelen, gaan we al bijna uit ons dak!!
Vrijheid hebben is een utopie, het lijkt zo dicht bij, maar is zo ver weg.
Probeer is een week lang met niets en niemand rekening te houden, dat is pas vrijheid.
Wij zitten met allemaal lijntjes vast aan de ander, en dat belemmert onze vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stipt hier inderdaad een goed punt aan, Ed. Aan de ene kant willen we vrij zijn, aan de andere kant hebben we regels en regelmaat nodig. Als mensen bijvoorbeeld geen baan zouden hebben, zouden ze vanuit gekkigheid niet weten wat ze zouden moeten doen. Altijd vakantie vieren. in alle vrijheid? Nee, dat is ook niet leuk, dat gaat ook vervelen. Vreemde tegenstelling inderdaad. +1

Andere antwoorden (18)

Ja hoor.!
Ik voel me ook behoorlijk vrij op dit moment.
Home alone..!
Lekker geen gezeik.
Heerlijk gevoel is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, heeeerlijk+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaHe?
Maar ik snap die min w33r niet. Geef niet. Ben wel blij met die plusje van je dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook niet, slaat nergens op. Zeker van iemand die niet even vrij is of voelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha dat kan best
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
babyfaced, aan je avatar te zien voel je je behoorlijk vrij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja gootje zeker voel ik me behoorlijk vrij...
En dat middelvinger is zeker aan NIEMAND hier op GV..
Is voor iemand anders buiten GV...
geluk zit altijd in de beperking.
dat betekent niet dat heel veel beperking ongelukkig maakt, maar het betekent wel dat als er geen enkele beperking meer is, dat je dan niets meer hebt om naar uit te kijken omdat je het allemaal al hebt.
Volledige vrijheid is het ontbreken van alle beperkingen, en dat maakt dus niet gelukkig.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie bijdrage +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi, en ik denk ook heel juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een diepzinnig antwoord +1
Op het moment dat je teveel vrijheid hebt heb je niets meer te verliezen,waardoor je zal; belanden in een leven zonder doel ,zonder prikels die je kunnen bevredigen zonder drang om je te verbeteren , dit kun je bereiken door of teveel geld zonder regels of juist door geen geld geen toekomst geen liefde geen regels waar je je aan houdt doordoor bijvoorbeeld een verslaving etc dus ja te veel vrijheid kan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch heerlijk als je behoorlijk vrij bent en geen gevangene van jezelf hoeft te zijn.

Zie dit niet als negatief maar zelfs positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk kan iemand te vrij zijn!

Voorbeeld: Een pedofiel die de kans krijgt om op schoolpleinen en in speeltuinen rond te hangen.

Niet dat ik je vergelijk met een pedofiel, maar ieder mens heeft zo zijn eigen behoeftes en driften die hij onder controle moet houden. Als jij de verantwoordelijkheid over jezelf kan behouden en hier goed mee kan omgaan kan jij je binnen je vrijheid begeven. Zoniet, dan moet je beschermt worden tegen jezelf en de rest.
Als iemand niet met geld om kan gaan, kan hij door zijn vrijheid zich ontzettend diep in de schulden te steken.

Dus let goed op dat je geen misbruik maak van je vrijheid en houd je eigen gedrag in de gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, misdadigers die onterecht vrij rondlopen! Die hebben veel teveel vrijheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van je zelf af. Als jij je vrije tijd verkeerd gebruikt is het niet positief voor jezelf. Waarschijnlijk sta je open in de wereld. Daar is niks mis mee. Maar hou jezelf in balans.
Lies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie vrij is wordt gedwongen te kiezen. Stel je voor dat je zoveel vrijheid hebt dat je bij de super uit 1000 verschillende yoghurts kunt (en dus moet) kiezen, bij de trein uit 1000 verschillende vervoersmaatschappijen en in de bios uit 1000 verschillende films. Je zou gek worden van al die keuzes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is toch de dagelijkse praktijk ?? Probeer maar eens het beste Internetabonnement uit te zoeken......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorbeeld. Mijn stelling is dan ook dat we al veel teveel vrijheid hebben. Het heeft me nog nooit gestoord dat ik tijdens een trektocht slechts kon kiezen uit wat er in m'n rugzak zat.
De vrijheid wordt beperkt door de ontmoeting met de ander.
Zolang je geen ander tegenkomt kun je lekker vrij zijn en daar is niks op tegen, maar soms wil een mens wel weer eens iemand tegenkomen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt +1
Is niet persé positief lijkt mij. Daardoor zou je de neiging kunnen krijgen om dingen op hun beloop te laten die eigenlijk wel zouden moeten gebeuren.
Als je geen zelfdiscipline hebt bijvoorbeeld is veel vrijheid niet erg positief.
Als je bijvoorbeeld dakloos bent, heb je veel vrijheid. Maar zonder zelfdiscipline zit je je hele leven voor de AH bier te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoe je het begrip vrijheid definieert. Ik denk dat wij in Nederland inderdaad een hoge mate van vrijheid hebben en dat dat zeker iets is om dankbaar voor te zijn. Zeker als je het vergelijkt met burgers van landen elders in de wereld waar geen democratie heerst.
Ik denk wel dat vrijheid min of meer begrensd moet worden. We moeten niet vrij zijn om alles te doen en laten wat we willen, want dan zou het al snel een chaotische samenleving worden waar uiteindelijk niemand zich meer vrij voelt en dan is het doel niet bereikt.
Hiervoor zijn er dus regels, maar ook normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo voel ik het ook, ondanks de vrijheid.
Vrijheid en verantwoordelijkheid horen samen te gaan.Teveel vrijheid kan je nooit hebben, ik denk dat veel mensen te weinig vrijheid hebben.Vrijheid om te kiezen waar ze willen wonen, welke job ze echt willen doen enz.
Maar echte vrijheid is de vrijheid van geest.Die Gedanken sind frei.Gelukkig maar.En dat is positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Kirstenwind;

In principe is dat mogelijk natuurlijk; onder beschaafde omstandigheden hoort de vrijheid van een individu immers daar op te houden waar die van anderen er door wordt ingeperkt. Als dat gebeurt heeft iemand dus eigenlijk teveel vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor als hijzij zich vrij voelt.
waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en dat zien we eigenlijk om ons heen. We wonen in een land met bijna onbeperkte vrijheid, maar lang niet iedereen kan die vrijheid ook áán.

Vrijheid in de ware zin van het woord betekent namelijk ook : verantwoordelijkheid. Zelf de juiste keuzes moeten maken, zelf alle belangrijke beslissingen moeten nemen, zelf verantwoording moeten afleggen voor je keuzes, zelf je tijd, je dag en je leven in moeten delen. Voor veel mensen is die vrijheid een genot, maar voor veel anderen is die te groot en moeilijk te bevatten.

Veel mensen hebben toch iets van een leidraad nodig, en als die niet van binnenuit komt, om welke reden dan ook, hebben ze 'iets' nodig van buitenaf. Daarom zoeken veele mensen toch iets van een religieuze of andere leidraad om hun keuzes op te baseren. Of lezen ze zoveel boeken en tijdschriften waarin stat 'wat goed is' en 'hoe het moet'.

Vroeger was het duidelijk : de kerk of de wet schreven voor wat je moest doen, en daar kon je eigenlijk niet fout mee. Je at wat er beschikbaar was en daar probeerde je dan het beste van te maken. Je had een beperkte garderobe en iets nets voor de zondag, en daar liep je in tot het op was. Maandag was wasdag, woensdag gehaktdag en vrijdag vis. Natuurlijk legde dat ook beperkingen op, dus veel nieuwe vrijheden - vooral keuzevrijheden- zijn winst.

Maar de keuze is soms ZO groot, dat we door de bomen het bos niet meer zien, mensen zelfs helemaal in de war kunnen raken van al die keuzes en beslissingen dan maar uitstellen of iets willekeurigs uitkiezen. Niet hoeven kiezen maakt de verantwoodelijkheid minder zwaar, en de kans dat je het verkeerde kiest kleiner. En dat kan op alle niveaus. Wat gaan we eten ? Wat trek ik aan ? Waar gaan we naar kijken ? Welk telefoonabonnement neem ik ? Welke lening ? Welk nieuwe bankstel ? Al die keuzes die we tegenwoordig hebben. betekenen namelijk ook dat je er veel meer op beoordeeld en afgerekend wordt dan vroeger.

Ik wil absoluut niet pleiten voor het inperken van vrijheden - want zelf kan ik er gelukkig prima mee omgaan - maar je mag je best eens afvragen wat het nut is van het kunnen kiezen uit 83 soorten pindakaas, 500 soorten telefoonabonnementen en jaarrond verkrijgbaarheid van alle seizoensproducten, twintig soorten baisscholen en veertig manieren om je kinderen het beste op te voeden.

Vrijheid is mooi, vrijheid is geweldig, maar we lopen wel tegen grenzen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat kan niet...

Maar er is één maar... Als je heel erg repressief bent geweest, dan is totale vrijheid wel even te veel voor je...

In de tijd van Sex voor de Buch, daar kon je op tv je seksuele fantasie botvieren en vreemd genoeg waren de meeste verzoeken uit de repressieve Veluwezoom, daar waar de striktste religieuze praktijken gemeengoed zijn... Dat geeft je dan wel te denken...

Maar normaal is vrijheid alleen pas vrijheid als die totaal is.. Je kunt toch ook niet 95% zwanger zijn of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrede in jezelf is vrijheid en nooit te veel, als jij je eigen innerlijk maar volgt in vrijheid het geeft kracht en vrede in vrijheid van ons hart. Vrijheid en vrede zijn evrbonden. Jou vrijheidsgevoel en vrede is een begin van wereldvrede
Het zou kunnen dat er een wereldvrede komt, in de dromen en verwachting van ieder van ons. Het zou misschien mogelijk zijn bij een wereld leider in de vorm van een totaliserend regime. Zo ver zal het niet komen. Zelfs de Bijbel spreekt al over oorlogen en pestilentiën. Hoe zouden we van vrede weten als er geen oorlog was. De hebzucht en machtgevoelsuitingen zijn de veroorzaker van dit soort dreigingen. Hoe zou je weten wat wit is als er geen zwart bestaat? Hoe zou je van de liefde weten als er geen haat bestaat. De verscheidenheid van ellende en vrede is groot, terwijl het heel begrijpelijk is dat je voor iedereen de vrede wenst. Die waarde gevoelens zijn tegenwoordig meer gericht op hoeveel, het meest, het snelst, de koersen, de index en de rekenkamer. Alles is gerelateerd aan de wereld van de economie. We zijn er ontevreden mee, het maakt je zo ongelukkig, ene het maakt je zo moe. Alles is bezit. Laat het maar los en zoek het licht in jezelf, daar in je hart ligt de rust en vrede van mij en jouw. Gelukkig en misschien een beetje door de crisis worden we zelfbewust om lief te hebben; namelijk de liefde en zorg voor de ander en voor de natuur. We zullen in welvaart met minder genoegen moeten nemen. Begin bij jezelf, de vrede en de liefde is daar al. Wij kunnen de wereld niet veranderen maar we veranderen ons zelf. Dat is echte vrijheid We zeggen zo vaak verbeter de wereld en begin bij jezelf, doe dat dan want zo leef je vanuit je hart. We zullen in de toekomst meer groen, en milieu bewust georiënteerd zijn en met liefde en zorg goed zijn, voor moeder aarde zodat we na een mooi leven in welzijn onze vrede vinden bij het loslaten van ons lichaam, we hoeven dan niet meer te zoeken naar een lichtpuntje maar gaan met het licht mee. In vrede, rusten in vrede voor mij en voor jouw. Zover is vrijheid zo mooi is vrede en vrijheid. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker
waarom niet?