In hoeverre heb je rechten op een zelf ontwikkeld logo?

Wij hebben als gemeentepartij een logo ontwikkeld met als achtergrond de gemeentevlag, dit zijn 2 kleuren in horizontale strepen. Onze naam staat erin geschreven.
We hebben vervolgens een website gemaakt en als opening dit logo neergezet in de vorm van een wapperende vlag met onze naam erin geschreven.
Ineens zagen we tot onze verbazing dat een andere partij haar website opende met onze vlag, met alleen onze naam eruit gehaald en hun naam geplaatst. Mijn man als webmaster en ontwikkelaar van die vlag/logo heeft meteen contact opgenomen en zijn bezwaar geuit.
De andere partij was zich van geen kwaad bewust, volgens zeggen en claimden dat zij gewoon de gemeentevlag hadden gebruikt en dat het iedereen is toegestaan deze vlag te gebruiken. Mijn man gaf echter aan dat zij in dit geval ons logo gebruikten en dat zij een ander logo hadden. Mijn man heeft toen aangegeven dat hij geen bezwaar had dat ze onze animatie gepikt hadden maar wel dat ze ons logo gebruikten waaronder wij bekend staan. Hij heeft ze zelfs deze vlag nog toegestuurd alleen ingevuld met hun logo erin dan. Als ze deze niet veranderen. hebben wij dan een poot om op te staan?

Toegevoegd na 11 uur:
Inmiddels is de kwestie opgelost. Contact opgenomen en vriendelijk uitgelegd dat we "not amused" waren. We hebben zojuist gezien dat ze onze vlag hebben verwijderd en op hun site een andere hebben geplaatst. Alles is nu weer 'pais en vree'. Bedankt voor jullie reacties. Ik kon helaas geen beste antwoord aanwijzen.

amc
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de Nederlandse vlag geldt, dat het niet is toegestaan om daar een tekst in de banen te plaatsen voor reclamedoeleinden. Zou dat voor gemeentevlaggen misschien ook kunnen gelden?
amc
12 jaar geleden
Het is niet precies de gemeentevlag want hij is ovaal gemaakt in het logo. Het zijn alleen de gemeentelijke kleuren die in het ovaal staan.

Antwoorden (4)

Het recht op een logo ontstaat niet door het eerste gebruik van een logo. U heeft geen beter recht dan een ander omdat u een logo eerder gebruikt. U krijgt het recht
op een logo door het logo als merk te registreren. Zonder een merkregistratie kunt u geen beroep doen op merkbescherming. Dit kan ook nodig zijn indien een ander inbreuk maakt op uw logo of zonder uw medeweten hetzelfde logo registreert. In principe geeft het eerste depot van een logo het beste recht.

Advies is dus, om het logo snel te laten registreren. Vraag dan nog is, of het logo van de andere partij teveel lijkt op uw logo, of dat het als verschillend wordt gezien.
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Alpha@ Gelukkig lijken er geen logo's van andere partijen op ons logo. Ook niet die van de partij die nu zijn naam in onze vlag geplaatst heeft. Die lijkt er nog niet op. De vaste bezoekers van onze site zijn er gelukkig heel veel en die zien onze vlag al meer dan een jaar op onze site.
Die van hun staat er pas sinds een paar dagen en dit werkt niet in hun voordeel. Ik weet dat ik geen poot heb om op te kunnen staan. Zij zullen denk ik wel bakzijl halen want ik sta bekend als een artikelschrijfster met een scherpe pen en ik heb dan ook al een pittig stukje klaar liggen voor het geval ze dit niet veranderen. Ik ben nl. goed in staat ze in nette bewoordingen af te kraken en een ieder vreest dan ook mijn artikeltjes. Ze hebben al eens eerder dingen geflikt en nadat ik hierover een artikeltje plaatste op onze site moesten ze echt door het stof kruipen om het verwijderd te krijgen. Nadat ze excuses hadden aangeboden hebben we het toen maar verwijderd. Zal nu ook wel gebeuren. Ja, gemeentepolitiek is best pittig en je moet net zo op je hoede zijn, maar dat is ook weer leuk. Bedankt voor je antwoord+!
Volgens mij mogen mensen ten alle tijden gewoon de gemeentelijke vlaggen gebruiken, omdat deze niet auteursbeschermd is. Dus zij mogen dat gewoon gebruiken. Ondanks dat zij de naam veranderd hebben. Als je slim was geweest, had je gewoon een écht logo ontwikkeld en niet een op basis van een bestaande vlag, dan had je gewoon meer rechten qua intellectueel eigendom kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Tilburg is hier een casus over geweest met als uitspraak dat de partij van Smolders het gemeentelijk logo niet mocht gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dit gaat over het gebruik van een geregistreerd gemeentelogo en dit is al verboden om te gebruiken in niet gemeentelijke stukken. Toch bedankt voor de moeite,:)
Volgens mij valt dit onder het auteursrecht en kun je, juridisch technisch gesproken, tegen die andere gebruiker procederen.

Ik moet je er wel meteen bij vertellen, dat er in Nederland slechts een handjevol juristen zijn die het auteursrecht als specialisatie hebben.

Èn ik moet je ook zeggen dat het een uiterst kostbare aangelegenheid kan worden om je recht te halen.

Wat je het best kunt doen is een advocaat benaderen met alleen het uitdrukkelijke verzoek de tegenpartij aan te schrijven en aldus te sommeren het gebruik van jullie logo te staken mèt het dreigement de zaak voor de rechter te brengen.

Die laatste stap raad ik jullie echter nadrukkelijk af..omdat de kans op winst niet heel groot is terwijl de kans op 'je scheel betalen' daarentegen zeer groot is.

Veel succes, hoor..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Ton, dat is me het geld en de moeite niet waard. Ik heb het inmiddels met mijn 'befaamde' charme opgelost :)
Ik heb contact opgenomen en op mijn charmantste manier vriendelijk verzocht om het te veranderen want dit had ik niet van juist hem verwacht en blablabla..
Het heeft gewerkt, hij heeft zelfs excuses gemaakt en alles is weer pais en vree. Ja, met honing vang je meer vliegen dan met stroop. :P
Toch bedankt voor je moeite en reactie. +1