hoe word bepaald of iets "normaal" is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik een keer een urenlange discussie over gehad met mijn beste vriendin. Conclusie was: Normaal bestaat niet.
Maar dat is ook maar ons idee;)

Het beste antwoord

Als je normaal definieert van wat de meeste mensen doen dan kom je nooit ver. Dan zo oorlogen, economische crisissen ook normaal zijn.

Kijkend naar de natuur omdat we daar vanaf komen zou ik zeggen dat normaal is leven in een groep met een menselijk systeem met als doel overleven. Alles wat niet met de [groep/mensheid] te maken heeft of het doel overleven is dan ook niet normaal. Sleutel is verantwoordelijkheid naar jezelf en andere. Wereld managen zodat er nog b.v. vis te vangen is voor volgende generatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Door middel van normen en waardes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen vinden iets normaal als er heel veel mensen zijn die hetzelfde denken of zich hetzelfde kleden. Het heeft dus te maken met wat de rest doet.
In Afrika is het niet normaal om in een spijkerbroek te lopen bijvoorbeeld. Niemand doet het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft alles te maken met de "omgeving" waar je bent opgevoed en waar je woont. De algemene gedachten van die personen waartoe jij dus behoort (bv Europeaan in 2011), maakt dus dat bijvoorbeeld stelen niet normaal is. Daarentegen zijn er diverse stammen en volkeren op de aarde die daar (vanuit hun cultuur) heel anders over denken. Dus..... De algemene waarden en normen van jouw omgeving bepaalt wat " normaal" is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen vinden vaak hoe ze zelf zijn "normaal". Normaal is echter een relatief begrip, dus wat voor jou normaal is (elke ochtend vijf boterhammen eten) is voor een ander abnormaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets is normaal als het niet te ver afwijkt van de 'gewone' dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat zijn dan de gewone dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minnetje
Je hebt natuurlijk maatstaven, gebaseerd op feiten. Zoals het iq; er is een gemiddelde, wijk je daarvan af ben je dus of boven-gemiddeld of onder-gemiddeld. Maar meestal wordt het gebaseerd op gemeten cijfers. Dus bijv. in een gewone klas zit een kind dat slechthorend is, deze is dan afwijkend van de rest. Bij jij bijv. degene die in de klas zit met allemaal slechthorende kinderen, ben jij degene die afwijkend is. Dus het is vaak zo, dat de meerderheid bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
De dominante cultuur is het gemiddelde waaraan afgemeten word. De gemiddelde mens, zeg maar.

Ben je anders, dus zet je je af tegen de geldende cultuur (tegencultuur) of wil je bij een groep horen om niet bij gemiddeld te horen, maar verder niet tégen de gemiddelde factor, (gothics, emo's) dan ben je subcultuur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Makkelijker gezegd: als "men"duidelijk vindt dat het afwijkt van normaal, is dat blijkbaar zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is dan het gemiddelde,
en waar ligt de normale grens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's natte vingerwerk evilmini. Meestal bepaalt de massa dat. Meelopen en meedoen is normaal. Anderszins afwijkwend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een site waar tieners ook komen,, pas op met je taalgebruik,,
Natte vingerwerk,, hehehe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps.....:)
Volgens mij kijkt men dan naar : wat denkt het gros van de mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal is wat door het merendeel als correct, moreel juist, te waarderen, ... wordt beschouwd. Dit is absoluut niet hetzelfde als juist zijn. Een voorbeeld: in het duitsland van 1938 was het normaal een nazi te zijn (met alle bijproducten), dat wil niet zeggen dat dit een juiste houding was. Wat normaal is, is ook tijd en plaats gebonden. Je mond afvegen aan het tafellaken was in de middeleeuwen normaal, nu zou ik het iet aanraden. De eetgewoontes in het diepe China zijn ook niet de onze. Tot slot: normaal houdt geen waardeoordeel in. Het is normaal dat je hetero bent, dat maakt je echter niet beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door normen en waarden na te leven. Elkaar te respecteren.

Wanneer een norm gerechtvaardigd moet worden, dan wordt uiteindelijk een beroep gedaan op een of meer waarden. Als de norm dat men zich aan de maximumsnelheid moet houden verdedigd wordt, dan worden waarden als veiligheid en verantwoordelijkheid als legitimatie gebruikt.
Uit één waarde kunnen meestal meerdere normen worden afgeleid, die onderling zelfs kunnen botsen. De waarde 'respect voor het menselijk leven' impliceert voor sommigen dat geweld onder geen voorwaarde is toegelaten, anderen vinden dat wettige zelfverdediging daarmee te verenigen valt, nog anderen oordelen dat het bewust doden van mensen tijdens oorlogshandelingen met die waarde overeenstemt. Het debat tussen voor- en tegenstanders van de legalisering van euthanasie of abortus levert een andere illustratie van hoe deze algemene waarde tot verschillende normen leidt, naar gelang van de definitie die aan dit menselijk leven wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord 'normaal' is opgebouwd uit twee de woorden, 'norm' en 'allemaal'

Wat dus normaal geacht wordt te zijn is datgene wat aan de 'norm van allemaal' voldoet.

Natuurlijk is het niet zo dat iedereen..met allemaal bedoeld wordt..maar wèl de grote meerderheid van de massa.

Hoe wordt bepaald of iets normaal is..hangt dus af van de 'mening' van de meerderheid van de massa.

Als bijvoorbeeld de meerderheid van de massa naakt op straat zou lopen, wordt dat op den duur als 'normaal' beschouwt.

Zouden de dames daarentegen weer gedwongen worden tot het 'niet dragen' van lange broeken..dan wordt dàt na enige tijd als 'normaal' gezien.

De mening van de meerderheid van de massa, dus..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen denkt wat anders over normaal zijn.

Sommige saaie mensen vinden dat het normaal is als je stil en netjes bent

En andere mensen vinden dat je lol en kattekwaad moet maken en moet genieten van het leven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gangbaar is, dus door de meeste mensen gedaan wordt.