Met karakter worden de innerlijke eigenschappen van iemand bedoeld. Dus de niet aangeleerde eigenschappen.

De persoonlijkheid van iemand zijn de aangeboren + aangeleerde eigenschappen van iemand.

Het lijkt dus op elkaar maar het is dus iets anders. Ik denk dat veel mensen denken dat je karakter en persoonlijkheid hetzelfde zijn.

Gr. Joost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je karakter vormt je tot de persoonlijkheid die je geworden bent. Het is je aangeboren natuur die je tot een persoon maakt. Omdat dit zo dicht bij elkaar ligt, wordt het als een geheel gezien. Zo dicht dat ze zich overlappen. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, want zonder evenwichtig karakter word je geen evenwichtige persoonlijkheid, net zo min als een labiel karakter van jou een standvastig persoon kan maken.Je karakter is nu eenmaal je inborst en die kun je niet verloochenen. Je kunt je proberen anders voor te doen dan wat je ware karakter je ingeeft, maar je ware aard komt altijd weer een keer naar boven.
amc
14 jaar geleden
Beste,

Uw vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden, maar ik wil wel proberen op je vraag een gepast antwoord te geven.

Als kleine baby komt de mens ter wereld (na de geborgenheid in de moederschoot), de geboorte zelf is ook geen pretje, als je komt in een koude kille wereld met fel licht, de baby zelf weet niet wat hem/haar overkomt !

Het eerste kontakt wordt gemaakt met de moeder dit noemt de primaire socialisatie in de Sociale Psychologie.
Vervolgens zal het kind eerst zijn karakter ontwikkelen die later uitmond in de persoon die hij of zij zal worden !

Als spelend en lerend leert de kleuter de wereld ontdekken
In een volgende fase leert het kontakt te maken met andere kinderen en leert het ook omgaan met andere kleuters in klasseverband !

Indien de persoon zich niet goed voelt in zijn lichaam, spreekt men van transgender (man voelt zich meer vrouwelijk en omgekeerd, in een later fase na een grondig psychologische begeleiding kan men overgaan tot een transformatie van man naar vrouw met alle geslachts- kenmerken, of vrouw naar man !)

De secundaire socialisatie begint met de schoolleeftijd en
eindigt bij het einde van de puberteit.

Sommige kinderen voelen zich meer aangetrokken of worden verstoten door de groep !

Af en toe is er een muurbloempje (dwz iemand die zich af- zijdig houdt van de groep) veelal zijn dit kinderen uit een-
oudergezinnen !

De persoonlijkheid wordt gevormd met de indrukken en de ervaringen die men al heeft opgedaan als kind en later als volwassene !

Ook vanuit het gezin worden belangrijke waarden meege-
geven aan het kind dat via onderwijs en opvoeding werkt aan zijn eigen persoonlijkheid !