Wat is het verschil tussen mannen en vrouwen tijdens conflicten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, roept wel controverse op denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat maar komen.

Het beste antwoord

De vrouw moest in de oertijd vooral aan verschillende dingen tegelijk kunnen denken en alles gelijktijdig kunnen organiseren. De man moest in de oertijd vooral op jacht en moest zich het meest op 1 ding concentreren en zich niet laten afleiden. Er ontstond dus een verschil tussen de specialisatie van mannen en van vrouwen in de hersenen.

De vrouw wil over haar zorgen en problemen kunnen praten en dat is niet in de eerste plaats om oplossingen te vinden, maar om gevoelens te delen. De man ervaart dit als een vraag om hulp en is in die situatie vooral geneigd oplossingen te gaan zoeken. Zij heeft behoefte aan iemand die luistert en haar begrijpt en door de ongevraagde oplossing voelt ze zich niet serieus genomen. De man begrijpt niet waarom de vrouw ontevreden is met zijn oplossing en begrijpt niet waarom ze er nog steeds over wil praten. De vrouw heeft dus de indruk dat de man niet naar haar luistert.

(Ik heb mijn sectorwerkstuk gehouden over de verschillen tussen mannen en vrouwen, dus als je wat meer wil weten over de verschillen hoor ik het wel van je.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

mannen zijn van de rede vrouwen van de emomtie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Als een man zich in het conflict uiteindelijk gewonnen geeft en zegt: "Het spijt me", dan is dat voor hem het uiterste en is dat voor hem het einde van de discussie. Voor een vrouw begint het dan pas. De man snapt de voortgang van de discussie vervolgens niet meer (ik heb toch sorry gezegd?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra een man half begrepen heeft waar het over gaat, luistert hij niet meer, maar gaat oplossingen zoeken, zodat het conflict zo snel mogelijk uit de wereld geholpen kan worden. Als hij die oplossing gevonden heeft, verwacht hij, dat die oplossing wordt toegepast, en daarmee gaat hij over tot de orde van de dag (of de tv....), tevreden, dat dat weer geregeld is.

Een vrouw wil graag het hele conflict aspect voor aspect naar voren brengen, vóór en tegens tegen elkaar afwegen, er nog eens over praten, en dan de best mogelijke compromis vinden. Dan een plan bespreken, wie wat doet om het conflict op te lossen, en dan nog eens bespreken, hoe fijn het is, dat er een compromis gevonden is, en dat er weer een bruggetje van intimiteit gebouwd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met conflicten intersexuele conflicten bedoelt:

Vrouwen winnen, mannen verliezen.

Toegevoegd na 1 uur:
Goh, drie minnetjes zonder argumenten. Geen zin om na te denken?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haaa, de 6e min krijg je van mij!! je bent hopelijk slim genoeg om het te snappen!;) ps. jij hebt ook niet lang nagedacht over je antwoord...
rose
14 jaar geleden
Ken jij veel intersexuele conflictsituaties waar de vrouw niet aan het langste eind trekt?
Beide willen conflicten oplossen. Als de praktische kant van het conflict is opgelost, ziet de man niet in waarom de vrouw er nog problemen mee heeft. Voor vrouwen is het conflict pas opgelost als ze erkend wordt in haar emotie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vrouwen vergeten of weten zelf niet dat ze nog zitten met het gevoel dat ze aan het conflict overhouden. Als zij dat zeggen tegen de man, kan de man er niet op anticiperen en roept dat bij de vrouw alleen maar meer ergernis op.

Toegevoegd na 11 minuten:
Die laatste zin moet natuurlijk zijn:
"Als zij dat NIET zeggen tegen de man, kan de man er niet op anticiperen en roept dat bij de vrouw alleen maar meer ergernis op."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is heel veel over te zeggen.
Het lijkt vaak alsof mannen en vrouwen een andere taal spreken.
Ik houd het maar hier bij:

* Mannen produceren meer van het hormoon testosteron en zijn daarom gemiddeld genomen agressiever dan vrouwen.
Aangezien mannen ook sterker zijn dan vrouwen en meer gericht op het behalen van resultaten, is het gevolg dat zij makkelijker - en vaker - conflicten aangaan en die dan met behulp van agressief gedrag proberen te beslechten.
Vrouwen met hun voorkeur voor het verbindende, zijn eerder geneigd zich te schikken in conflicten. Voeren ze strijd (en dat doen ze zeker) dan zal dat veelal onderhuids gebeuren.

* Heel leerzaam is het boek van Debora Tannen, Amerikaanse taalkundige: "Dat bedoelde ik niet."
Waarom vinden zo veel vrouwen dat mannen nauwelijks luisteren en alleen maar aanmerkingen maken? En waarom vinden mannen dat vrouwen zeuren en nooit ter zake komen?
Van haar is ook "Je begrijpt me gewoon niet".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga wel mee met mannen zijn van de rede en vrouwen van emotie. maar het ligt naar mijn idee toch nog iets genuanceerder.
Ik merk dat mannen van de onmiddellijke aanpak en resultaatgericht zijn: o er is iets aan de hand, dat moeten we even oplossen. In het meest hanteerbare geval (voor mij) krijg je dan dat zo'n man nogal kort door de bocht gaat, want van conflicten houdt hij niet.
Voor de vrouw gaat dat allemaal veel te snel: we hebben een conflict, maar zo praten we dat niet uit. Vrouwen zijn meer van het gehele plaatje, misschien vanwege hun meer zorgzame aard of hun verbindende aard. Een conflict staat nooit alleen en wordt verbonden met heel veel andere situaties die er voor haar ook toe doen. Maar voor de man hebben die situateis er helemaal niets mee te maken of hij is ze allang vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen staan mannen er om bekend dat ze eerder een rationele keuze maken (op basis van 'kennis') en vrouwen op basis van emotie (op basis van 'zo voel ik dat'). Dat klinkt erg overdreven, maar is evolutionair verklaarbaar.

Mannen moesten vrouwen op zo veel mogelijk manieren beschermen. Echter: vrouwen moesten ook bescherming bieden, vooral vaak aan een kind. Als je kinderen wil beschermen moet je ze eerst begrijpen. Dat kan met inlevingsvermogen - iets dat de vrouw sterk heeft.

Veel dingen zijn te verklaren als je terugdenkt naar hoe het 'ooit allemaal begon'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij conflicten tussen man en vrouw is communicatie een van de belangrijkste verschillen.
Een man is doorgaans direkt en oplossend bezig, de directheid op zijn beurd wordt als aanval of kwetsend ervaren maar niet bedoeld. Op dat punt wordt de communicatie verstoord door de emotie van de vrouw.
De man op zijn beurd is moeilijk in staat om zijn gevoel naar buiten te laten komen hetgeen door de vrouw ervaren kan worden als desinteresse (hij wil zich er ff snel van afmaken) en de vrouw legt soms de lat te hoog waar het gaat om haarverwachtingen t.a.v. de emorionele belevenis van de man.
Zelf streef ik zoveel mogelijk naar de geen verlies methode waarin geen winnaar of verliezer is maar twee winnaars.
Maar wat blijft is dat met een beetje nemen en een hoop geven, conflicten kunnen worden voorkomen, hoewel een goed uitgepraat conflict mensen wel dichter bij elkaar kan brengen en de relatie (vertrouwen, begrip en opoffering) in intentie kan toenemen, dus een relatie kan verbeteren.
Onontbeerlijk is wel vergeven en vergeten.