Chef mee naar de bedrijfsarts?

In ons bedrijf is het gebruikelijk dat de chef mee gaat naar de bedrijfsarts; is dat geestelijk gezien hygiënisch?

Toegevoegd na 41 minuten:
De chef is gedurende het hele onderhoud aanwezig.

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik voel me hierdoor gesterkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

't Doet me denken aan een kleuterschool - kijken of je ook wel braaf naar de bedrijfsarts gaat....En het lijkt me ook niet bepaald bevorderlijk voor de vertrouwensband, die je met die arts opbouwt - stel dat je nog regelmatig naar hem terugmoet (omdat je bijv. een burn-out hebt, of je hebt een verslaving), gaat die chef dan elke keer mee?
Ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn....

Toegevoegd na 20 minuten:
(Ik ben er trouwens wél van uitgegaan, dat die chef buitenblijft als je bij de bedrijfsarts bent - als hij mee naar het consult zou gaan, is dat echt TE gek voor woorden - volledig onacceptabel!!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals in je toevoeging.

Andere antwoorden (9)

Belachelijk! Ook een bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim en jouw medische klachten is iets tussen de arts en jou.
De chef mag alleen informeren hoe de kansen zijn dat je weer aan het werk kunt. Het gaat hem geen donder aan wat jij met de arts bespreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je baas heeft niet erg veel vertrouwen in zijn personeel moet ik zeggen, je vraagt je moeder toch ook niet meer om mee te gaan naar de dokter, en dan zou je wel met je baas moeten gaan. wat belachelijk zeg! het lijkt er sterk op dat die man tijd te veel heeft? gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de vorige antwoorden. Dit is volstrekt ongehoord als het min of meer gedwongen zo gaat, wat jij met de bedrijfsarts bespreekt is vertrouwelijk namelijk. De werkgever hoeft alleen maar van de arts te horen of je in staat bent te werken, wat de beperkingen zijn, wat er voor aanpassingen in je werkzaamheden zouden moeten komen etc.

In aanvulling daarop wil ik zeggen dat ik zelf langdurig ziek ben en vaak bij de bedrijfsarts geweest ben. Ik heb een van die keren zelf mijn chef meegevraagd naar het consult van de arts en hij is ook daadwerkelijk mee naar binnen geweest. Aangezien ik een dusdanige band had met mijn werkgever dat ik vond dat het kon en omdat het op mijn initiatief gebeurde (en de bedrijfsarts me zelfs nog vroeg of ik hier toestemming voor gaf) vond ik dat wel een positieve ervaring. Het ging ook slechts om die ene keer, het idee was dat we op die manier gemakkelijker de stand van zaken konde bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat lijkt me heel redelijk, maar dat is wat anders dan een fundamenteel wantrouwen van de bedrijfsleiding jegens het personeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Feniks, daar heb je helemaal gelijk in. Helaas heb ik die baan niet meer omdat ik nog steeds ziek ben en ik slechts een tijdelijk contract had, maar afgezien daarvan had ik het op bijna alle punten bijzonder met die werkgever getroffen. Als de band met mijn werkgever en in het bijzonder met mijn chef niet goed geweest was dan had ik ook nooit voorgesteld het zo te doen. In dat geval zou ik ook niet geaccepteerd hebben als mijn chef zelf gevraagd had om mee te gaan. Misschien is het een idee om tenminste een keer zelf naar de bedrijfsarts te gaan en de situatie daar voor te leggen. De arts kan dan als alles goed gaat ook doorgeven dat het niet nodig en wellicht ongewenst is dat de chef meekomt.
Nee, ik zou persoonlijk weigeren. Ik vind het aan de bedrijfsarts om de werkgever buiten de spreekkamer te houden. Het mag echt niet, dus ik zou het aankaarten met meerdere werknemers samen. Bijvoorbeeld bij de arbo-dienst.

*De bedrijfsarts moet zich houden aan wettelijke privacyregels en mag u geen medische informatie verstrekken of privé-zaken van uw werknemer vertellen, tenzij de werknemer daarvoor duidelijke toestemming heeft gegeven. Hij mag u wel adviseren over eventuele werkaanpassingen en belastbaarheid van de werknemer.*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is om medische redenen schending van je privacy. En dus volstrekt belachelijk dat de bedrijfsarts mee werkt aan schending van zijn/haar beroepsgeheim...

Bij bedrijven 'a la' AKZO-NOBEL en DSM kan ik me voorstellen dat de chef bij bepaalde ongevallen op de werkvloer mee gaat tot en met de wachtkamer. Om daar even te zeggen tegen de bedrijfsarts wat er precies gebeurd is. Vooral als de werknemer een stukje van de film kwijt is. Maar in alle gevallen is het volstrekt onacceptabel dat een chef aanwezig is bij het consult met de bedrijfsarts. Eén werkgever mag een bedrijfsarts ook geen opdracht geven om zijn/haar beroepsgeheim te schenden...

Ongeacht wat de bedrijfsarts ook zegt tegen de werknemer. Is hij verpliht om een korte samenvatting van het consult te maken. Zonder jouw medische gegeven en zonder zijn/haar beroepsgeheim te schenden...

Maar wat heeft een chef met jouw medisch verleden te maken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook wel eens bij een bedrijfsarts geweest en daar was ook mijn leidinggevende bij; ik was er blij mee want die bedrijfsarts had reeds grove fouten gemaakt in het reintegratieproces; hij trachtte dit op mijn bordje te schuiven, en het stond vermeld in mijn dossier!!! Mijn leidinggevende is meegeweest en in dat gesprek heeft die arts zijn nalatigheid toegegeven met alle gevolgen van dien voor hem en voor mij. Het hoeft dus niet altijd vanuit wantrouwen voort te komen dat je leidinggevende meegaat. Ik zou zeggen; vraag aan je chef waarom hij/zij mee wil en geef aan of je daar mee akkoord gaat; als de redenen niet in jouw belang zijn, ga je niet akkoord uiteraard. Ga ervan uit dat die bedrijfsarts daar zit om de belangen van je werkgever te behartigen. Neem desnoods zelf iemand mee die je situatie kent en indien nodig het woord voor je kan doen (als je in een hoekje gedreven wordt bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dit is niet alleen niet geestelijk hygienisch maar ook wettelijk niet toegestaan ook een bedrijfarts is gehouden aan het medisch beroepsgeheim en de chef heeft er niets mee te maken wat voor ziekte of kwaal je hebt,dat is een priveaangelegenheid, het enige wat de berdijfarts kan en mag is doorgeven of je kunt werken en hoelang dat gaat duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou maar eens naar de bond gaan hiermee.

Stel je hebt problemen met het bedrijf en je ben doodongelukkig en je kan je alleen bij bij de bedrijfsarts uiten, dat kan toch niet?
Mijn bedrijfsarts, toen ik ziek was, vroeg of ze één en ander mocht vertellen aan de chef of baas.
En als je baas wat weten wil, dan kan hij kontakt opnemen met de arts.
Hier moet je echt wat aan doen, hij heeft geen enkel recht om mee te gaan, laat staan om mee naar binnen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het kader van jouw privacy,zou ik dat dus mooi weigeren als ik jouw was.