Wat van antwoord kan ik het beste geven aan iemand die me alleen voor de vorm vraagt hoe het met me gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
56.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
goeie vraag, ik ben super allergisch voor de vraag : 'alles goed ?'. Ik vind het super oppervlakkig. Vaak gaat het tegenwoordig ook nog eens via de app, zo tussen de soep en de aardappelen door... en vaak willen mensen ook nog eens een heel verhaal via de app kwijt en dan denk ik.. in die tijd van al dat typen heb je toch nog beter gebeld ? Is ook nog persoonlijker..
Antwoord op je vraag: ik heb eigenlijk geen antwoord, omdat ik er super allergisch voor ben. Misschien is het gewoon het beste je gevoel te volgen. Als het goed gaat is het antwoord makkelijker denk ik. Als het niet goed gaat, ligt het eraan wie het vraagt. Hoe verder af de persoon van me af staat, hoe makkelijker ik een masker kan opzetten.

Het beste antwoord

ik mag wel klagen, maar ik doe 't lekker niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kan altijd beter zeg ik als iemand me vraagt.
Dan komt er vaak een vervolg van hoeso dat.
Dan zeg ik geef me een miljoen dan gaat het beter.

Maar als diegene gewoon ongeinterresseerd vraagt hoe t gaat zeg ik altijd:
Goed en met jouw?
Of alleen Goed hangt er maar net vanaf hoe de situatie zit.
Als diegene iets heeft beleefd vraagt ie meestal en hoe gaat t met jouw?
Zeg jij goed en met jouw?
Begint hij van ja maar gister bla bla bla.
Om dat te voorkomen kan je gewoon zeggen goed!

Toegevoegd na 7 minuten:
' Zoals altijd ' kan je ook zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zeg je - eveneens voor de vorm - gewoon : goed, dank je. En met jou ?

Dat is het namelijk : een beleefdheidsgroet, een neutrale openingszin. Waarvan ook niemand hoopt dat je een hele tirade begint hoe het echt met je gaat.

Gaat het echt niet best, dan zeg je vaak iets als : naar omstandigheden redelijk.of : het kon beter. Ook dat hoeft niet per se het begin te zijn van een gesprek over jouw hoedanigheid.

Soms leent het gesprek dat er op volgt zich er wel voor dieper op je toestand van zijn in te gaan, soms niet, maar de initiële groet "Hoe gaat het?' heeft daar weinig invloed op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd! ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Marleen. Sommige mensen vragen niet eens "Hoe gaat het", maar "Alles goed?" Je hebt dan bijna geen andere mogelijkheid dan "ja" te antwoorden.
Het is dus niks meer of minder dan een beleefdheidsgroet. Die ik helemaal niet zo beleefd vind.... :-)
Het begint steeds normaler te worden om iemand zo te groeten: He alles goed? Dat is steeds meer overgewaaid vanuit Amerika waar iedereen zegt: How are you doing? Dan verwachten ze geen uitgebreid antwoord.

Het is slechts een manier van groeten. Ze vragen niet echt hoe het met je gaat, is eigenlijk ook niet belangrijk. Het is slechts een beleefde manier van groeten. Als ze echt geintresseerd zijn dan merk je het vanzelf wel aan de manier van vragen en wie het stelt.

Het beste is ook om gewoon te antwoorden: O goed hoor, met jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, In ierland wordt How are you vaak beantwoord met How are you.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als het nou niet goed met je... moet je dan ook zeggen o goed hoor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan jezelf. Als een onbekende het tegen je zegt waar jij totaal niets mee hebt dan zou ik ook als antwoord geven: O goed hor.
Maar als jij het gevoel hebt dat het oprecht is en die persoon ook echt een antwoord verwacht dan kan je je verhaal doen. Anders zou ik gewoon zeggen dat het goed gaat. Je wilt toch ook niet alles met iedereen delen?
Weet je wat ik dan terug zeg. wil je de waarheid, of wil je een snel antwoord ??
Dan ben je en beleeft en eerlijk toch.
Want inderdaad meestal is het gewoon een vraag waar mensen niet echt een negatief antwoord op terug willen hebben.
Let maar eens op amerikaanse films, en of mensen, ze zullen als beleeftijd vragen How are you , maar het antwoord is meestal I,m fine thanks, en meer niet.
Dus het ligt helemaal aan jou hoe je de vraag wil en gaat beantwoorden, succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt vragen "wil je het echt weten" ??
Dan zal hij waarschijnlijk "ja" zeggen, en dan kun je vertellen wat je kwijt wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met slechte mensen gaat het altijd goed,en met goede mensen gaat het altijd slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het leven een test is +je
Omdat ik hierin geloof
Maar altijd mocht je wel weglaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe gaat het dan met jou graddy?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha +, leuk antwoord
het gaat zijn gangetje, en met jouw?

vaak is het antwoord ; het gaat goed, of het gaat ook zijn gangetje.

vervolgens kap ik het zelf altijd af met 'okay dan. maar hey ik ga verder want moet nog......yek yek bla bla. fijne dag ik zie je wel weer!

ben gewoon geen voorstander van de koetjes kalfjes gesprekken en vragen puur voor de vrom.
(vragen om te vragen dus waarom zou ik er dieper op in gaan als de lichaamshouding ook niet open en direct is en de vraag in het voorbijgaan gesteld wordt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas betekent de vraag "hoe gaat het met je " eigenlijk zoveel als goedendag oid.

Dus is het niet de bedoeling dat je een inhoudelijk antwoord geeft.

Daarom volstaat een "GOED en hoe gaat het met jou"

volgens de regels antwoordt de ander dan ook met "goed, dank je wel" of woorden van gelijke strekking.

Het is dus eigenlijk een slechte manier om elkaar te groeten.

Als ik zelf vraag hoe het met iemand gaat, geef ik aan dat ik een eerlijk antwoord wil horen, omdat -als ik dat vraag- dat ook bedoel als vraag.

Je zou dus ook kunnen zeggen "mooi weer he? "
of op een andere manier groeten.
Als je kort aangebonden bent zou je kunnen vragen wil je een beleefd antwoord of een eerlijk antwoord als iemand je vraagt hoe het met je gaat.

In dat laatst geval zie je aan het gezicht wel wat de vraagsteller werkelijk bedoelt.

Natuurlijk zal na de betrekking in het gezicht men meestal zeggen dat men een eerlijk antwoord verwacht, daarom zegt de primaire reactie op het gezicht van de vraagsteller de werkelijke intentie.

Hopelijk kun je hier wat mee.

Het ga je goed (en dat meen ik!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gaat het met je? Is evenals het Engelse 'How do you do' feitelijk géén vraag maar en soort beleefdheidsgroet waarop ook geen antwoord verwacht wordt.

Op die ongeïnteresseerde vraag HOEF je dus geen antwoord te geven. Je mag dat wèl natuurlijk.

En dan kun je natuurlijk antwoorden: Het gaat mij prima en jou/U?

Maar stel dat je echt gaat uitweiden over hoe het je gaat en wat je allemaal mankeert..dàn is je ongeïnteresseerde vragensteller zó weg. Daarna kijkt hij/zij er wel voor uit om jou die vraag nog eens stellen.

Dus je kunt kiezen:

1 Even beleefdheidshalve reageren, of

2 Niet op de 'vraag' ingaan, of..

3 Uitgebreid gaan vertellen over al je kwaaltjes, je tegenslagen je pijntjes enz. enz.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat laatste moet je inderdaad eens doen Ton!
Zo'n heel klaagverhaal van ja, nou, ik heb weer zo'n last van eczeem de laatste tijd, en als je al 25 jaar getrouwd bent dan wordt je huwelijk ook een sleur, vooral met dit grauwe weer erbij.. En oh ja, op mijn werk blijf ik ook steeds vaker een kwartier langer.. Het wordt er allemaal niet beter op he? Maar ja, ik hoef jou niks te vertellen, want tussen jou en je man gaat het ook niet zo goed. Ach, ik weet er alles van, die van mij kan nog niet eens zijn sokken in de wasmand gooien.. Haha en dan kijken na hoelang iemand weg is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Lotte, dàt bedoelde ik nou precies.. Zó leer je ze razendsnel af hun ongeinteresseerdheid af. Ik vond jouw verhaal/reactie prachtig en heerlijk om te lezen. En ik heb er, ondanks mijn gemene rugpijn, heel hard om gelachen. Dank je wel.. Groetjes, Ton