Kan je ook ambulancechauffeur op vrijwillige basis worden en hoe werkt dat?

Het lijkt me best een mooi beroep, maar zou het niet fulltime willen doen. Niet dat ik daar nu al over na moet denken, maar ik vroeg het me gewoon af.
Wordt je dan - net als bij de vrijwillige brandweer - gewoon onder werktijd opgeroepen?

Toegevoegd na 13 uur:
Hartstikke bedankt voor de uitgebreide en nuttige antwoorden! Ik ga eerst nog school afmaken en studeren, dus ik kan er nog even over nadenken. Mijn EHBO-diploma heb ik al, maar ik snap dat ik voor ambulancechauffeur dus ook nog de SOSA-opleiding moet doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou te lang duren en te onzeker zijn voor situaties waar elke seconde telt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat bij de brandweer niet ook het geval dan, Roland1995?

Het beste antwoord

Veel, maar niet alle ritten van ambulances zijn spoed. In de 7*24 uur dat de diensten duren zijn er zeker periodes van hollen of stilstaan maar dat in aanmerking genomen heeft ambulancepersoneel gewoon een dagtaak aan zijn werk, al dan niet parttime. Naast dat je uiteraard uitstekend moet kunnen autorijden (scheuren is iets anders) en het toepassen van eerste hulp zul je een aantal vaardigheden moeten ontwikkelen om samen te werken met de verpleegkundige, zoals infusen en andere hulpmiddelen prepareren.

Het is een wat lange aanloop naar het antwoord op je vraag maar vrijwillig/oproepbaar is bij de ambulancedienst eigenlijk niet te doen. Je zou vlakbij een stand- of steunplaats moeten wonen of werken en dan nog is het zo goed als onmogelijk om ook nog eens binnen 15 minuten op de bewuste plek te zijn. Bij de brandweer heb je veel meer deeltaken waardoor het beter mogelijk is om piketdiensten te draaien. Bij de ambulancedienst moet een dienstdoend team binnen een kwartier ter plekke zijn.

Iets dergelijks geldt ook wel voor de brandweer maar dat lukt iemand die eerst naar de kazerne moet om daar zijn of haar kantooruniform te verwisselen voor een brandweeroverall ook niet. Beetje ironisch bedoeld want de brandweer heeft om begrijpelijke redenen graag mensen die wat van bouwtechnieken weten en een stuk gereedschap kunnen vasthouden.

Bij veel branden is het echter wel mogelijk (of dat ook gebeurt is iets anders) om in een wat later stadium ingeschakeld te worden als hulpkracht, terwijl bij ongevallen en reanimaties er gewoon nog één of meerdere ambulances opgeroepen worden. Ook die moeten er snel zijn, liefst al op het moment dat er ingeschat wordt dat ze nodig zijn. Eerlijk gezegd geef ik je niet zo gek veel kans maar Informeer gewoon eens bij een ambulancedienst, zou ik zeggen. De website van mijn regio geef ik je hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou als oproepkracht aan de slag kunnen. Als je in Limburg woont en een EHBO-diploma hebt, kun je meteen solliciteren:
http://www.transport-vacaturebank.nl/vacatures/bekijk/ambulancechauffeur-oproepkracht/16

Ook zijn er wel (vaste) parttimebanen, zoals deze:
http://www.cvenvacaturebank.nl/vacature/42053/Ambulancechauffeur.html
Maar in de meeste gevallen gaat het toch om een vast dienstverband voor minimaal 36 uur per week.

Je schrijft dat je "op vrijwillige basis" wilt werken. Bedoel je daarmee ook vrijwilligerswerk? Want in dat geval ben je vast van harte welkom bij de dierenambulance!

Hieronder een paar sites met vacatures, maar als je even op internet zoekt, vind je er nog veel meer.

Succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
Je kunt misschien wel ambulancechauffeur op vrijwillige basis worden, maar de daar al werkende collega's zullen je dat niet in dank afnemen...want zij kunnen zo hun werk kwijtraken.

Hoogstens zullen ze het waarderen als je als invaller in noodgevallen oproepbaar bent. Als je tenminste over de nodige kennis omtrent EHBO beschikt.

Maar denk niet dat ze je daar zomaar willen omdat het zo lekker is om te scheuren over de weg.

Je moet dan een heel goede en vooral een veilige chauffeur zijn en dat ook laten zien.

Oproepen onder werktijd..dat kun je wel vergeten. Dat duurt veel te lang en kan iemands dood tot gevolg hebben.

Hoe je daar kunt komen? Nou het ziekenhuis gewoon een sollicitatiebrief sturen en dan maar afwachten.

Succes, hoor!

Groet,

Ton