Hoe is het om op texel te wonen, leven ze daar iets anders dan in nederland? En hoe vermaakt de jeugd zich daar??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Evenals in andere toeristische gebieden is Tessel..zoals de Tesselaars hun eiland noemen, zomers een door toeristen overstroomd gebied.

's Winters echter is het nòg meer een oase van rust dan zomers en dan ook is het eiland weer volledig van de Tesselaars zelf.

Toch is het een wonderlijk eiland, want als je weet dat in het hoogseizoen dagelijks schepen vol auto's worden overgezet..dan zou je verwachten dat het verkeer daar bijzonder druk is.

Dat is echter niet het geval. De ongekende rust wordt nauwelijks door het vele autoverkeer aangetast.

Het is een prachtig eiland en de eilanders zijn aardige, vriendelijke en behulpzame mensen.

De jeugd gaat daar, net als overal, ook fijn te stappen..en de (vele) keren dat ik op Tessel was, heb ik alleen maar gewerkt dat ik mij daar best prima thuis voelde.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoepelen. Tollen. Sjoelen. Ganzenborden. Genoeg te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet het oud-hollandsche ganzenborden niet. Heerlijk, met een kop warme cacao onder het suizelende licht van de gaslamp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die staat er toch bij? Ik was anna maria koekoek vergeten. Bij Anna Maria Koekoek staat degene die hem is bij een boom of een muur, met de rug naar de andere spelers toe. Die anderen starten bij de 'startlijn', tien of twintig meter van de muur of boom af. De spelers sluipen langzaam dichterbij. Degene die hem is roept 'Anne Maria Koekoek'en draait zich bij 'Koekoek' bliksemsnel om. Wie hij of zij dan nog ziet bewegen. Moet opnieuw bij de startlijn beginnen. Wie er als eerste in slaagt de muur of boom aan te tikken heeft gewonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het UWV vergoedt daar de cursus kantklossen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diploma Kantklossen is een voorwaarde om op het eiland te worden toegelaten hoorde ik van mijn postbode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uittip: 14 juli is het de dag van het schaap op texel. http://www.texel.net/getfile;1048
Schapen scheren, tegen de wind inleunen, en Skuumkoppe drinken.
Verder hebben ze daar ook scholen, musea, cafés, restaurants, disco's, een bioscoop...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen gaan niet op Texel wonen als ze van het soort zijn dat de hele dag vermaakt moet worden.
Het is een vreemd soort mens dat het grootste deel van de dag staat te grazen. Dit doen ze echter niet buiten. Ze plukken het gras eerst, en brengen het dan naar binnen. Daar leggen ze het op de grond in het midden van de kamer, en dan kan het grazen beginnen!
Vaak komen hele families hiervoor bij elkaar. Logisch, je gaat toch zelf ook niet in je eentje staan grazen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als toerist word je daar buitengehouden. Je moet er echt jaren en jaren achtereen komen voor je misschien eens binnengevraagd wordt.
En dan nog... Dat grazen is wel iets waar je aan moet wennen, een aquired taste zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel jammer dat dat hier nu aan de kaak gesteld wordt. Straks krijgt de regering er lucht van, en wordt het verboden, net zoals het quat kauwen.
De jeugd op Texel doen dezelfde dingen die jongeren in de dorpen op het platteland doen. Ze fietsen veel en zijn vaak "buiten". 's Winters is het op zo'n eiland natuurlijk een saaie boel in vergelijking met de stad, maar als je opgroeit in Geersdijk of Paterswolde is dat niet veel anders. Bovendien heb je op Texel veel verenigingen. Er is een atletiekvereniging, een schietclub, een modelvliegclub, een raceclub voor modelauto's, een scoutinggroep enzovoort. Ook paardrijden en parachutespringen zijn heel geliefd op Texel.
's Zomers, wanneer het eiland overspoeld wordt door toeristen, is het natuurlijk een gezellige boel op het eiland. Veel eilandbewoners werken in de toeristenbranche en hebben het dan extra druk. Jongeren helpen vaak een handje mee, doen vakantiewerk op een boerderij, ze gaan windsurfen of nemen zeilles.
Pieter2011