Dat alles op elkaar gaat lijken en daardoor een eenheidsworst ontsaat. Daarnaast kan het ten kosten gaan van kwaliteit en inovateieve krachten. Als laatste kan de concurrentie afnemen, doordat alleen de 'grote jongens' overblijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat je een stukje eigen cultuur verliest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ik of wij gevoel raak je kwijt en dat geeft dan weer onzekerheid. Het thuisgevoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het verliezen van identiteit en het onderdeel worden van een massacultuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je misschien iets specifieker zijn met jouw interpretatie van 'nadelen'?

Over dit onderwerp zijn zo enorm veel mogelijke antwoorden te geven. Alleen de omschrijving van de term internationalisering kan al op vele manieren beschreven worden.

Laten we aannemen dat onder internationalisering verstaan wordt: het verhogen van activiteiten in landen buiten de aanwezige thuismarkt. Dit kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. het exporteren van goederen via een locale agent, een locale onderneming opstarten die de producten verkoopt of zelfs een complete vestiging die ook de producten in het buitenland maakt. vaak zie je dat bedrijven beginnen met de eerste vorm en vervolgens langzaam aan hun activiteiten uitbreiden (dit is het zogenaamde uppsalla model, ontwikkeld door Johansson en Vahne). De oorzaak dat deze weg wordt gekozen is dat men op deze manier de onzekerheid en het risico zo laag mogelijk houdt. je kunt je voorstellen dat het openen van een lokale onderneming uit het niets nogal veel risico met zich mee brengt.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar grote multinationals als Coca Cola en autofabrikanten, dan zie je dat de afgelopen decennia verschillende strategieen geimplementeerd zijn. een bekende slogan is 'Think global, act local'. dus het inspelen op locale behoeften met inachtname van het hele globale netwerk van het bedrijf (coca cola heeft trouwens iets van 80 verschillende samenstellingen om op locale behoeften in te spelen). de verschillende strategieen bleken elk hun beperkingen te hebben en werden ook redelijk snel na elkaar afgewisseld.

voor kleine en middelgrote bedrijven is het vaak bijzonder lastig om internationaal actief te zijn in meerdere landen. een gebrek aan kapitaal en know-how zijn de grootste struikelblokken.

Het is dus niet zo eenvoudig om nadelen aan te geven van internationalisering. Je zou kunnen zeggen dat het lastiger wordt het bedrijf te beheersen doordat het op meerdere speelvelden actief is en dat de corporate identity zwakker wordt. maar al deze opmerkingen zijn ook niet zondermeer generiek van toepassing...