Waaraan zijn voedselbanken te danken?

Ik moet een artikelen schrijven over voedselbanken en ik moet mijn eigen standpunt innemen. Uitgangspunt is óf een verwijt aan de maatschappij waardoor er in ons land voedselbanken nodig zijn óf een oorzaak bij de doelgroep, omdat die niet kan rondkomen van hun inkomen.

Ik weet dat het mijn eigen standpunt is, maar ik kan niet iets bedenken waarom het een verwijt aan de maatschappij is of wat de oorzaak is bij de doelgroep.

Wie o wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is een verwijt aan de maatschappij omdat deze blijkbaar zo in elkaar zit dat het kan dat er nog steeds mensen zijn die hun eigen eten niet kunnen betalen. Dat onze geweldige welvarende samenleving wel nog zó in elkaar zit dat er voedselbanken moeten komen om mensen eten te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het de maatschappij verwijt moet je denken aan waarom de overheid niet zorgt voor inwoners die blijkbaar niet genoeg inkomen hebben om te kunnen eten. Met een sociaal stelsel zouden mensen gebruik kunnen maken van voorzieningen als AOW, WW, bijstand etc maar door regels kan het zijn dat die inkomens zo laag zijn dat er amper genoeg is om van rond te komen. Die mensen moeten dan gebruik maken van een voedselbank.

Als je het verwijt legt bij de doelgroep zou je kunnen denken aan mensen die misschien wel kunnen werken maar het niet doen en daarom weinig inkomen hebben en zo gebruik mogen maken van een voedselbank (je moet namelijk aantoonbaar een laag inkomen hebben). Of dat als er ze geen schulden hadden gemaakt ze niet in een schuldsaneringstraject waren gekomen. Of niet hadden moeten scheiden (vaak komen vrouwen in de bijstand terecht nadat ze met de kinderen achterblijven na een scheiding).

Het verwijt aan de overheid is meer eenduidend: niet goed genoeg gezorgd voor haar inwoners. Een verwijt aan de doelgroep is meer divers omdat er zoveel redenen zijn waardoor iemand in de situatie komt dat ze een beroep moeten doen op de voedselbank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou als "verwijt" naar de doelgroep kunnen noemen het feit dat men vandaag de dag zo gemakkelijk leningen afsluit en op krediet koopt zonder dat men voldoende overziet dat dat veel geld kost. Ook de mentaliteit van niet willen sparen, maar NU willen kopen (ook al heeft met het geld niet) zou je kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn gevoel kunnen allebei de kanten die je noemt een reden zijn om naar de voedselbank te moeten. Het lijkt mij dat er een te strenge regelgeving is waardoor het mensen onmogelijk wordt gemaakt om rond te komen met hun financien. denk aan huren, zorgpremies, sociale verzekeringen, verliezen van banen. Aan de ander kant doen mensen het misschien ook zelf door slecht beheren van hun financien door te makkelijk leningen aan te gaan bij allerhande soorten postorderbedrijven o.i.d. Het moeten op knokken tegen anderen die het wel kunnen betalen.
Dit zal mij wel weer een wereld minnen opleveren maar het is mijn mening, zonder mensen voor het hoofd te willen stoten