Is een belastingssysteem, waarbij je zélf kunt kiezen waarnaar je belastingsgeld gaat, haalbaar?

Je houdt bijvoorbeeld niet van oorlog, dus je wil het niet doorgesluisd zien voor militaire doeleinden, of je vindt het bijvoorbeeld vooral belangrijk dat er een goeie gezondheidszorg is... Het bedrag aan belasting dat je moet betalen blijft gelijk, maar jij kiest dus naar wat het gaat. Je kunt daarbij kiezen uit één of meerdere huidig bestaande doelen waar belastinggeld naartoe stroomt en er kan gestemd worden op eventuele nieuwe doeleinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Ik ril alleen al bij de gedachte aan de uitvoering zo'n plan. Stel dat het haalbaar was, waar ik dus niet in geloof, hoeveel administratie en bureaucratie zou dat dan wel weer niet gaan kosten? Om dat te doen zouden we dan wel wat ontslagen Griekse ambtenaren kunnen inhuren ja. Die zijn geloof ik dol op bureauratie.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
als je niet van oorlog houdt, zul je veel aan defensie moeten besteden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim bekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja wie wil er dan z'n geld uitgeven aan de weg? Misschien is 25% bijvoorbeeld wel meer haalbaar.

Het beste antwoord

Het idee is leuk. Maar de uitvoering stukken minder. Stel dat je kan kiezen naar welke ministeries het geld gaat. En stel dat mensen Defensie vooral associëren met oorlog en bijvoorbeeld niet met rampenbestrijding, en er daardoor geen belastinggeld aan willen geven. Mocht er dan een ramp uitbreken, dan is Nederland helemaal afhankelijk van andere landen en kan het zelf niet efficiënt ingrijpen.

Ook als het geld naar specifiekere dingen gaat (wel rampenbestrijding, geen oorlog) zie ik het niet helemaal goed komen. Je moet je als land toch kunnen verdedigen tegen aanvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat is niet haalbaar. Je krijgt op deze manier hele scheve verhoudingen in waar geld heen gaat, zodat sommige onderdelen zullen verdrinken in het geld, terwijl andere delen ernstig tekortkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is hetzelfde als in een huisgezin alle gezinsleden een budget geven om het huishouden te doen. Als er meer kinderen zijn, zal het budget opgemaakt worden aan chips en snoep, en als ze wat ouder zijn aan de nieuwste ipad/gsm/ of wat dan ook. De winterjas en het ondergoed worden vergeten
12 jaar geleden
Daarvoor is het systeem van de parlementaire democratie ingesteld. Het parlement, de 2e en 1e Kamer bepaalt dat.
Die maken de afweging en nemen die beslissingen, meestal op voorstel van de regering.

Daarom is het onverstandig om niet te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen..gelukkig niet..want voor zoveel belangrijke zaken zou het geld ontbreken.

Bovendien..zou ieder zijn/haar eigen persoonlijke wensenpakket verwezenlijkt willen zien..hetwelk een volstrekte onmogelijkheid is.

Laat het maar mooi zo blijven zoals het nu is..we laten ons vertegenwoordigen door het parlement..waar de meerderheid van stemmen beslist waaraan het geld besteed wordt.

Groet,

Ton