Wat doet men met het dagboek van een overledene?

de nabestaanden nemen je meest intieme of geheime krabbels
toch wel genant vindt ik
mag het ongelezen door nabestaanden het graf in?

Toegevoegd na 42 seconden:
""krabbels door"" moet dat zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik vind, dat als de overledene daar geen regeling voor gemaakt heeft voor zij/hij stierf, dat je het ongelezen hoort te verbranden. Een dagboek is niet bedoeld om door anderen, zelfs meest-geliefde mensen, gelezen te worden.
Het is absoluut privé, wat iemand schrijft.

Meegeven in het graf zal waarschijnlijk niet mogen....

Als je weet, dat een ouder iemand een dagboek bijhoudt, zou ik ervoor zorgen, dat dit een keer ter sprake gebracht wordt, net zoals bijv. de muziek, die bij de uitvaart gedraaid moet worden, en of hij/zij een voorkeur heeft voor de tekst bij de overlijdingsadvertentie of op de kaarten.

Ouderen weten, dat ze 'over de helft zijn', en vinden het soms zelfs prettig, om te laten weten, hoe zij het voor zich zien, het laatste afscheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het dagboek van een overledene word netjes bewaard bij dichtbij nabestaande familie.
Ik weet niet wat er genant is aan de intieme of geheime krabbels van die persoon.
Zo kom je wel achter gedachten van die persoon of weet je hoe die persoon in elkaar zat.
Om zoiets te weten is voor directe nabestaande erg goed om te weten en in hun verdere verwerking van de overledene.

Er zijn ongetwijfeld families die zo'n dagboek in huis hebben voor de bewaring maar hebben er nog nooit in gekeken of in gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder had ook een dagboek en uit respect voor haar hebben we het dagboek in de kist mee gesloten
het waren haar geheimen en gedachte's en we hebben er nooit spijt van gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je heel mooi opgelost.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zo raakt t nooit verloren als wij er ooit niet meer zijn
Als er geen afspraken zijn gemaakt is het een optie en waarschijnlijk toegestaan om het dagboek in de kist te plaatsen.
Het is niet toegestaan om dingen in de kist te stoppen die de ontbinding van het lichaam belemmeren of vervuilend zijn.
Het zijn echter vaak plaatselijke verordeningen, de begrafenisondernemer zal, neem ik aan, van de regelingen op de hoogte zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de overledene het dagboek uitsluitend heeft bedoeld voor zichzelf, dan ongezien vernietigen. Totaal verbranden dus.

Als het is bedoeld voor familie, dan wel andere personen om te mogen inzien, dan als nagedachte bewaren. In dit geval is een serieuze overdenking van wie het wel en niet mag lezen aan te bevelen. Niet iedereen kan overal tegen. Al helemaal niet als zaken intiem gaan worden of er meningen over anderen in staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.

Ik denk dat ik mijn kinderen maar eens ga waarschuwen.

Mijn dagboeken staan namelijk op de pc en
die past vast niet in de kist en zal ook niet
mee verbrand mogen worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dagboek is strikt persoonlijk ,daar mag je niet in lezen of kijken ,zonder toestemming