Wat gebeurt er met de vloeistoffen zoals parfum en cosmetica die ingenomen worden op luchthavens zoals Schiphol?

Bij de Douane mag je geen vloeistoffen meer dan 100 ml p/stuk meenemen. Veel dure cosmetica en andere voorwerpen worden ingenomen. Dit kan toch niet zomaar weggegooid worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De ingenomen parfums e.d. worden vernietigd. Dit is vastgelegd in de 'EU veiligheidsregels voor handbagage'

In deze veligheidsregels staat:
"Sinds 6 november 2006 gelden nieuwe veiligheidsregels voor uw handbagage en de maximaal toegestane hoeveelheid vloeistoffen. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden van max. 100 ml per stuk en op de juiste manier verpakt, worden meegenomen. De regels zijn van toepassing voor alle passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven binnen de EU (en sinds 1 maart 2007 ook vanaf luchthavens in Egypte) ongeacht uw bestemming. Hoeveelheden vloeistoffen die niet zijn toegestaan, worden bij de douane ingenomen en vernietigd".

Zie link voor de complete regelgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het personeel van Schiphol daar af en toe wel wat leuke dingen uithaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze op een grote hoop gaan en vernietigd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets van geloven hoor dat ze die vernietigen.. misschien een deel.

Maar net zoals de politie eens drugs moest verbranden een paar jaar terug.. die lui steken het ook zelf in hun zak en snuiven en verkopen die bende ook gewoon door..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt allemaal vernietigd. Zelfs de ongeopende drinkflesjes.

Als ze dit niet doen dan is dat strafbaar. Een douane beamte die dingen achterover drukt kan rekenen op ontslag (en eventueel strafrechtelijke vervolging).