Wat voor kennismakingsspel kun je doen met ouderen?

Het is de bedoeling dat ouderen zich aan een pastorale medewerker voorstellen, op een leuke manier en niet altijd het 'standaard-voorstellen'.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (5)

Ik denk dat deze geschikt zou kunnen zijn:
Het kaartspel
Iedereen krijgt evenveel kaarten uit een kaartspel. Het maakt niet uit of het kaartspel onvolledig is of niet. De leider begint zich voor te stellen met bijvoorbeeld: ik heb bruin haar, ik heb een hond, ik hou van pannekoeken enzovoort. Bij iedere eigenschap gooit hij een kaart op de grond voor zich neer. Wanneer iemand uit de groep een gelijkenis vindt in de voorstelling met zijn of haar eigen leefwereld, gooit hij een kaart neer en zegt wat de gelijkenis is, bijvoorbeeld: ik hou ook van pannekoeken. Hij mag dan verder gaan met dingen opnoemen en kaarten op de grond gooien, totdat iemand anders een gelijkenis heeft gevonden. Het spel gaat door tot alle kaarten op de grond liggen.

Voor meer ideeën, zie: http://home.orange.nl/onderwijs/Kennismakingsspelen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan allemaal zinnen en spreekwoorden verzinnen, die de ouderen af moeten maken.
Bijvoorbeeld:
Je kunt mij wakker maken voor...
Ik heb mijn buik vol van...
enzovoort..

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat iedereen zijn of haar sleutelbos te voorschijn halen en aan de hand daarvan iets over zichzelf vertellen.
Voordeel daarvan is dat het vrij weinig voorbereiding vergt omdat vrijwel iedereen zijn bos bij zich zal hebben en het een toegankelijke manier is doordat je aan de hand van iets van jezelf iets kunt gaan vertellen. Daarbij kunnen zowel de mensen die makkelijk als ook de mensen die minder makkelijk praten hun 'ei kwijt': je kunt je beperkten tot opsommen waarvoor de sleutels dienen, maar je kunt ook hele uitweidingen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een leuk idee!
Kennen de ouderen elkaar? Ga in een kring zitten en laat iedereen zijn buurman/vrouw voorstellen, zo wordt er wat over je verteld en test je meteen de kennis van elkaar.

Ik heb weleens een voorstelronde gehad dat iedereen een voorwerp moest meenemen die begon met de eerste letter van je naam ( bijv. Dirk neemt een dubbeltje mee ) en toen gingen we gewoon het alfabet af ( eerst stellen de a's zich voor, dan de b's )

Ook, simpeler, iedereen vertelt zijn naam en iets wat nog niemand van je weet, of wat heel speciaal is aan je. ( kwamen we erachter dat iemand in zijn vrije tijd fantasyfestivals bezoekt, een ander vroeger altijd naar een nudistencamping ging met zijn ouders en weer een ander speelde de cello )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het alleen gaat om een namenrondje kun je de ouderen in een kring laten staan. Een persoon begint met het zeggen van zijn naam en gooit dan een bol wol naar een tweede persoon, liefst die aan de overkant staat. Het uiteinde van de draad houdt persoon 1 vast. De tweede persoon zegt zijn naam en gooit naar de 3e persoon en houdt ook weer het stuk draad vast. Aan het eind is iedereen met een draad aan elkaar verbonden en gaan ze naar elkaar teruggooien in tegenovergestelde richting. Ze moeten dan dus de volgorde en de namen onthouden! Als het goed is lukt dat teruggooien in de juiste volgorde dus zonder knopen in de draad. Maar het leukst is eigenlijk als het juist niet lukt. Want dan gaat iedereen gezamenlijk proberen de knopen te ontwarren. En dan is het ijs meteen gebroken.