Zijn de verschillende Euro biljetten wel te herkennen voor iemand die blind is?

Naar aanleiding van onderstaand filmpje vraag ik mij dat af. In Amerika is dus niet te voelen voor iemand die blind is wat voor biljet hij/zij in zijn handen heeft.

Mijn vraag is of dat bij Euro biljetten wel zo is.
Zit er een soort markering op dat je kan herkennen wat je vast hebt? Ik weet dat je het bij de munten kan voelen aan o.a. de grootte en groeven.

12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

ja, de formaten van de biljetten zijn verschillend, 5 euro is het kleinst, 10 euro weer wat groter enz, het is voor ons niet makkelijk, maar het is te doen, er zijn hulpmiddelen waar je de biljetten om kan vouwen en zo te weten welk biljet je vast hebt. Jammer dat ze geen voelbare kenmerken zoals bij de guldenbiljetten hebben aangebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze hebben er wel aan gedacht, maar het verkeerd uitgevoerd, in de hoeken zijn de cijfers in relief gedrukt, maar dit is heel slecht voelbaar, dus dat zou verbeterd moeten worden, ik en vele anderen gebruiken alleen het formaat verschil
Kimath
12 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg, het is dus ook hier nog best lastig om de biljetten te herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, mijn kinderen leggen thuis de biljetten op volgorde voordat ik ga winkelen, dat is makkelijker dan in de winkel te moeten zoeken waar dat tientje is, de gulden biljetten waren met de stippen makkelijker te herkennen.

Andere antwoorden (2)

Blinden en slechtzienden worden geholpen door een voelbaar reliëf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je wel,.. 6 sec!
Kimath
12 jaar geleden
Dan ga ik straks toch eens proberen of ik met mijn ogen dicht kan voelen welk biljet het is.
Op welke plek zit dit reliëf dan? Dat kan ik helaas zo snel niet in de bron lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is in de hoeken de grote cijfers denk ik, maar dat is nog moeilijk om daar het verschil in te voelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Bij Eurobiljetten zit er een reliefstrip/teken op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk de Amerikanen zijn gewoon dom bezig, die hebben ook maar 1 kleur. Doen ze zodat men niet kan zien hoeveel geld je bij hebt.