Waarom is het zo bijzonder om het eerste kievietsei te vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kievit ;)

Antwoorden (2)

Het is zo bijzonder omdat het vinden van het eerste kietvietsei staat voor het begin van het voorjaar. Vroeger werd het eerste kievietsei aangeboden aan de Koningin. Het is een Friese traditie om het eerste kievietsei nu aan te bieden aan de commissaris van de Koningin.
'Het is in de Europese Unie verboden kievitseieren te rapen. Friesland heeft echter een uitzonderingspositie op cultuurhistorische gronden. Deze werd echter in 2005 opgeheven na een rechtszaak aangespannen door Stichting faunabescherming. Geoordeeld werd dat Gedeputeerde Staten van Friesland de ontheffingsprocedure voor het rapen van kievietseieren niet correct had gevolgd. Sinds 2006 is het weer toegestaan om tussen 1 maart en 9 april kievitseieren te rapen. In mei 2007 werd een nieuwe gerechtelijke uitspraak verwacht over het eieren rapen. Inmiddels geldt een provinciaal maximum van 5939 geraapte kievitseieren, en een persoonlijk maximum van 15 eieren per persoon. Elke vondst dient te worden gemeld in een sms aan Natuurnetwerk in Vaassen. Een server van NatuurNetwerk stuurt een sms terug om aan te geven of de vinder het ei nog mag rapen.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stamt uit de tijd dat de mensen in de winter zich moesten voeden met alles wat ze in de zomer en herfst verzameld hadden. Men keek dus erg uit naar de tijd dat er weer eens iets anders gegeten kon worden dan verschrompelde appeltjes, en het vlees, als er dat al was was ook nit veel meer.
Als je dan het eerste ei vond, wist je dat er gauw weer voldoende voedsel zou zijn.
Later was het niet meer zo nodig om vers voedsel te vinden, maar de traditie bleef, en omdat het eerste ei toch bijzonder en hoopvol, naar het nieuwe jaar bleef, werd het aan de koningin geschonken.
Ik word altijd nog heel blij van de eerste vlinder die ik zie