Wat is het meest omvattende woord voor 'het (bewust) weg laten van feiten/gebeurtenissen in een bepaalde theorie" ?

Kan daar het woord ‘anomalie’ voor gebruikt worden? Of heeft iemand andere suggesties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ik zou zeggen: manipulatie.
je manipuleert een theorie als je bewust feiten weglaat of toevoegt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..en van mij! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..vooruit +

Andere antwoorden (5)

Anomalie zou ikzelf niet als geschikt woord zien, dat betekend nml. onregelmatigheid, afwijking en dat is dus niet per definietie bewust/onbewust.

Mij lijkt leugen dan een beter woord want, een leugen is een bewering die met opzet in strijd is met de waarheid.

Overigens, in art 3:11 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat goede trouw van een persoon ontbreekt, indien hij van de werkelijke feiten of juridische verhouding op de hoogte is, of indien hij deze had moeten kennen.
Dus "ontrouw / niet trouw" is een goed woord als we het in juridische termen willen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht aan contradictie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Contradictie is tegenstelling, tegenspreken. Dat is iets anders dan iets weglaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt, bij nader inzien helemaal gelijk!
Dat licht eraan wat de reden is, maar vaak is het doel
versimpeling. Dit om de theorie in behapbare en verklaarbare stukjes / stapjes op te delen.

dus: versimpeling

Maar als je relevante zaken bewust weglaat ten gunste van het onderbouwen van je theorie, dan is dit gewoon manipulatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strategische vergeetachtigheid', lijkt me wel iets...

Toegevoegd na 7 minuten:
'n Beetje zoals de uitdrukking 'de nagel op de kop', of het wereldwijd bekende gebaar 'nagelkrabbend aan je kop', laar doorschemeren: in de hoop je hersenen, in plaats van ze 'wakker te krabben' door ze te stimuleren, de informatie welke er in opgeslagen zit, weg te krabben uit die lagen van je brein, en ze naar de 'onbewuste-re' of zelfs 'onderbewus-tere' gedeelten' te laten verdwijnen, in de hoop aldus eraan te ontsnappen er rekenschap voor te moeten afleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel manipulatie om dit te doen. Maar er zijn meerdere vormen van manipulatie, die zelfs nodig zijn voor een onderzoek.
Bij experimenteel onderzoek bijvoorbeeld is er immers altijd sprake van manipulatie. De onderzoeken bepaalt één of meerdere variabelen in het onderzoek.

Ik zou daarom eerder zeggen: "Misleiding" of zelfs "Fraude".

Toegevoegd na 2 minuten:
"Vervalsing" is ook nog een aardige.