Wat zijn de voordelen van de multiculturele samenleving?

De afgelopen 20 jaar is Nederland nogal gekleurd. De negatieve punten lees ik wel in de krant en zie ik op tv. Maar wat zijn voor jou de positieve kanten?

14 jaar geleden
29.3K
paulus811
14 jaar geleden
Ja, allemaal over eten maar ik vraag me af of het daarvoor noodzakelijk is dat men dan ook allemaal hier komt wonen.

Het beste antwoord

Denk eens aan wat wij 'typisch Nederlands' noemen: de tulp (komt uit Turkije), delfts blauw (komt uit China), Hutspot (kan niet zonder nootmuskaat: uit Indonesië), drop (arabische gom, naam zegt het al, zoethoutwortel: uit zuid-oost Europa) en recentelijk de 'kapsalon'... Oftewel, dat wat als typisch Nederlands wordt gezien is telkens het resultaat van een kruisbestuiving tussen Nederland en andere culturen. Daarnaast heeft Nederland altijd al een multiculturele samenleving gehad, oude telefoonboeken staan vol met engelse, franse, spaanse en duitse achternamen. De VOC had niet eens bestaan zonder de hulp en handel met andere culturen. Het enigste verschil tussen toen en nu is dat de culturen die de laatste jaren er bij zijn gekomen kleurrijker zijn en van verder komen.

De voordelen zijn legio: veel van deze mensen doen werk waar de verwende Nederlander zijn neus voor ophaalt, denk aan slachthuizen, schoonmaak en ander smerig werk. Onze keuken is op alle gebieden enorm verrijkt met de meest heerlijke maaltijden (het heeft een reden waarom er in het buitenland nauwelijk 'dutch restaurants' te vinden zijn) en op sportgebied spelen we dankzij heel wat spelers van allochtone afkomst een rol van betekenis. Daarnaast stimuleert het ons in dat te doen wat ons zo typisch Nederlands maakt: kruisbestuiven met andere culturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat je anders-denkenden en anders-doenden kunt ontmoeten, heel anders van cultuur en achtergrond dan die van jezelf... Heerlijk en fris is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ik bami pang pang kan eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker eten! En goedkoper.. (fruitkraampjes, eethuizen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Mogelijkheid tot contact met andere ideeen, gebruiken en gewoontes:

- Eten (Chinees, mexicaans, Indias, portugees, ...)
- Muziek (Salsa, Merengue, bachata)
- Drinken (Mojito, wijn)

Gewoon genieten van het moois op de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf erg negatief over de multiculturele samenleving. Toch heb ik een voordeel kunnen vinden!!
Wat denk je namelijk van al dat buitenlands eten wat je overal kan eten: Pizza, Kebap, Chinees, en noem maar op!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
dat is mijn vraag niet, daar geeft Limburg namelijk wel antwoord op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog antwoord op de vraag van jelle: Zoals ik het bekijk gaan niet alle samenlevingen en culturen met elkaar samen. Een goed functionerende multiculturele samenleving zal er nooit komen.
Als je echt je oor te luisteren recht zijn er een tonnevracht aan ontongonnen voordelen. Het groot probleem is ze te ontdekken omdat we halsstarrig zoveel vooroordelen hebben opgestapeld in de loop van de laatste decennia. Elke cultuuruitwisseling kan verrijkend zijn, mist de juiste dosering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik leg m'n oor nu toch te luisteren? Kom maar met concrete voordelen ajb.
Een voordeel van de multiculturele samenleving is dat het het begin is van een evolutie die hopelijk er voor gaat zorgen dat uiteindelijk de grenzen verdwijnen en de mensen ongeacht kleur, ideologie en religie in harmonie de problemen kunnen oplossen en vredig kunnen samenleven.

Toegevoegd op 25-06-2009 13:41:50
Als ik het zo terug lees dan krakt het glazuur bijna van mijn tanden af, maar ja ik zit ook in een vredelievende vibe vandaag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leren onze blik verruimen en pikken mee wat voor ons interessant is. Dit op allerlei gebied: gebruiksvoorwerpen, kleding, eten. Iedere cultuur heeft haar eigen mooie en minder mooie kanten, net als de Nederlandse cultuur.

Stel, we gaan op vakantie naar het midden-oosten, dan nemen we graag een waterpijp mee naar huis, bijzondere sieraden etc. Nu hoeven we alleen maar naar De Zwarte Markt in Beverwijk (of nog dichterbij) om een stukje buitenland op te snuiven. We lusten allemaal op z'n tijd een loempia of een broodje shoarma, we zien graag dat de straten schoon zijn (iets waarvoor de gemiddelde buitenlander graag zijn handen uit de mouwen steekt). Er zijn tal van voorbeelden te noemen.

Als volgende week alle buitenlandse culturen waren verdwenen zou het m.i. een saaie boel worden. Het is een verrijking, als je tenminste niet alleen maar oog hebt voor negatieve kanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb te maken met heel veel allochtone collega`s, en dat vind ik heel positief. In de zorg zijn ze echt niet meer weg te denken. Ik denk dat ik, door hun voorbeeld, nog spontaner en warmer ben geworden. Nederlanders in mijn omgeving zijn wat afstandelijker en geremder, maar mijn allochtone collega`s kunnen je warm omhelzen als je verdriet hebt.
Ik zou het uitbundige en lacherige missen als zij er niet zouden zijn. Een Surinaams feest is echt geweldig, zo swingend!
Inmiddels zijn er in de buurt ook allochtone gezinnen komen wonen en ik vind het leuk om vanaf mijn balkon naar de kinderen te luisteren, op het zelfde dreuntje als wij vroeger riepen:"wie doet er mee verstoppertje?"
Inmiddels hebben twee dochters van vriendinnen van mij een Marokkaanse echtgenoot en ik moet zeggen dat het prachtige kinderen geeft! Mijn vriendinnen zijn trouwens ook erg te spreken over hun Marokkaanse schoonzonen.

Ik heb zelf bruin haar en bruine ogen dus daar moet ook een getinte voorouder aan te pas gekomen zijn, (trouwens wel een blonde super-blanke dochter).

Ik vind het heel gezellig om in een stad te wonen met zoveel verschillende culturen, het is erg levendig!

Ik hoop dat onze allochtonen zich niet weg laten jagen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bestrijd allereerst dat Nederland de afgelopen 20 jaar is gekleurd. De grootste schuiving vond wellicht plaats in de jaren 60 en 70 toen Indo's en Suri's hierheen kwamen. Daarna is het eigenlijk alleen maar minder geworden, alleen waren het minder logische landen. In de 90s waren het Kroaten en Bosniers, daarna Afghanen en Iraki's, maar het worden er eigenlijk alleen maar minder. Je ziet er alleen maar iets van als je in een buurt woont waar veel van die buitenlanders samenwonen, dus in een van de grote steden. In een stad als Zoetermeer kom je echt geen Turkse markt tegen, en in Franeker hebben ze geen moskee. Dus hoe multi-culti zijn we eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De multiculturele samenleving is bijzonder verrijkend !!
Je moet je toch niet voorstellen...als er geen buitenlanders naar NL waren gekomen, aten wij nu nog steeds alleen maar boerenkool met worst.
Leve de multiculturele samenleving, de wereld is tenslotte van iedereen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is het voordeel, boerenkool.
Meestal schrijf ik dat het best lang kan duren eer veel buitenlanders helemaal zijn ingeburgerd, maar nu moet ik weer schrijven dat het ook zo lang duurt eer veel Nederlanders de voordelen kunnen inzien van het opnemen van andere culturen in het eigen nest.
In de Gouden Eeuw was Nederland vooral zo succesvol omdat het open stond voor de mensen die in eigen land werden belemmerd of vervolgd. Het enige wat we nu moeten doen is nieuwkomers vooral niet te belemmeren aan de slag te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel aardig dat je nu niet per se ver hoeft te reizen om in gesprek te raken met mensen die van ver(der) komen. Dat maakt het maken van verre reizen alleen maar nog aantrekkelijker.

NB
Wat mij betreft is binnen de multiculturele samenleving dan ook de 80-20-regel wenselijk: je past je voor 80% aan (aan hoe het IS in Nederland) en je blijft voor 20% jezelf.

PS
De grap is dat, als iedereen dat doet, de samenleving beetje bij beetje verandert, en dat de aanpassing van vandaag wordt gedaan aan een samenleving die anders is dan - pakweg - vijf jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen voordelen, alleen maar nadelen. De gevangenissen zitten er vol mee. De banen worden ingepikt en Nederland alleen maar voller.