Wat is het verschilt tussen Sinti en Roma?

In Nederland wonen Sinti en Roma (zigeuners). Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee groepen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
51K

Het beste antwoord

Het onderscheid dat in Nederland tussen Roma en Sinti wordt gemaakt, heeft te maken met de periode waarin deze groepen naar Nederland zijn geïmmigreerd.
De term Roma wordt doorgaans gebruikt voor groepen die de in de 19e en 20e eeuw naar Nederland zijn getrokken en die afkomstig zijn uit Oost-Europa.
De term Sinti wordt gebruikt voor groepen ‘zigeuners’ die al eeuwen in West-Europa wonen. De meeste Sinti in Nederland hebben zich tussen 1900 en 1920 in Nederland gevestigd en waren hoofdzakelijk afkomstig uit Frankrijk en Duitsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens Wikipedia:

Sinti is de naam waarmee een nomadenstam uit Noordwest-Europa zichzelf aanduidt. Ze vormen samen met de Roma een nomadisch volk dat hoofdzakelijk in Oost-Europa leeft en oorspronkelijk uit India komt. Bij de plaatselijke bevolking staan Roma doorgaans bekend onder de pejoratieve naam zigeuners. De Sinti zijn samen met de Roma-stam een van de twee grote stammen uit het Roma-volk. Sinti leven meer in West-Europa, in tegenstelling tot de leden van de Roma-stam.

Bij de Roma sttat nog vermeld dat de Sinti een groep van de Roma zijn, maar zichzelf vaak als aparte etnische groep zien.