Wat is het verschil tussen een volksopstand en een burgeroorlog?

Het gaat natuurlijk over de berichtgeving over Libië. Aanvankelijk werd het een volksopstand genoemd; nu heet het een burgeroorlog.
Is dat hetzelfde of wat is er veranderd dat het nu een burgeroorlog genoemd kan worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Volksopstand:

Burgers vormen één blok en vechten tegen de overheid, desnoods met wapens.

Burgeroorlog:

Burgers zijn verdeeld en nemen de wapens op tegen elkaar, niet tegen de overheid.

Een volkopstand kan omslaan in een burgeroorlog als er zich een situatie voordoet dat de aanhangers van de regering tegen de opstandelingen gaan vechten. Kortom je krijgt verdeeldheid onder de burgers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een volksopstand komen de mensen in een land in opstand met protesten.
Een burgeroorlog is als 2 verschillende groeperingen of gelovigen het niet met elkaar eens zijn dus in dit verhaal zijn het de voorstander van Khadaffi en de tegenstanders. Die hebben zoals jij het beschrijft nu dus een burgeroorlog

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk ook hier es http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgeroorlog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie is het volk in opstand gekomen. De verandering, waardoor het nu burgeroorlog heet, is omdat de militairen van Khadaffi geschoten hebben op burgers, en er ook nog medestanders van Khadaffie zijn. Hierdoor krijg je een verdeeldheid onder het volk, waardoor zij tegen elkaar in opstand komen en er rellen of gevechten uitbreken. Dat is nu gebeurt, en nu is het dus een burgeroorlog. Je kan niet meer echt spreken van alleen maar wat protesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inkie +
een volksopstand is dat het volk in opstand komt tegen de regering en protesten hou en een burgeroorlog is dat een volk zich opsplitst in meerdere groepen en tegen elkaar gaat vechten