Waarom moet alles zo gehaast in nederland?

Als ik kijk naar andere landen. spanje, ortugal, noorwegen.. dan gaat het daar een heel stuk rustiger en die mensen leven ook. en zijn ook gelukkig. hier word zo vaak tegen woordig gesproken over burn-out. tijd is geld zegt men vaak, maar is dat ook geluk? zelfs kinderen word al bij gebracht om te rennen tegen de klok. waarom allemaal zo gehaast? en zoveel? op tijd komen kan ook als het een stuk rustiger gaat allemaal. en iets druk van de ketel af is denk ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Dat moet niet; we doen het toch echt allemaal zelf en brengen het onze kinderen bij.

Ik denk zelf dat dat komt omdat alles steeds, beter en goedkoper moet. Bovendien hebben we steeds meer te doen en te besteden maar niet veel meer tijd. Op ons werk gaan we akkoord met targets en deadlines terwijl de kwaliteit niet achteruit mag.

Onze omgeving verwacht ook van ons dat we werken, sporten, hobbies hebben, geinformeerd zijn over wat er allemaal speelt, etc. etc. We gaan daar in mee om niet saai gevonden te worden.

Het lijkt wel steeds minder geaccepteerd dat je jezelf bent. Je moet mee in de massa anders ben je een paria.

Op een gegeven moment rennen we onszelf voorbij en hebben het pas door na een burn-out. Vervolgens wordt je als een zwakke broeder gezien.

In de zuidelijke landen is het klimaat en de cultuur anders. Familiebanden zijn belangrijker dan hier. Op het heetst van de dag moet je een stapje terugdoen. Kijk maar naar deze meneer die onder een boom geniet van een siesta.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is de bevolkingsdichtheid een stuk minder dan hier en dat scheelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in noorwegen kun je geen haast hebben, dat heeft geen zin met die smalle weggetjes rond al die fjorden en bergen.

Andere antwoorden (11)

Waarschijnlijk omdat veel mensen steeds meer geld willen en wie het eerst komt, die maalt het eerst. Dus: Snel, snel, snel!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is inderdaad erg gehaast. We zijn daarom ook een van de productiefste landen.

Maar je bent tot niets verplicht. Je kunt de keuze maken om rustiger te leven. Het moet dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, alles is hier erg gehaast. En waar leidt het toe? Tot stress, spanning, je ongelukkig voelen.

Er is eens gemeten wat de gemiddelde loopsnelheid was van voorbijgangers in een grote stad - ik meen Rotterdam, maar dat kan ik mis hebben. Die snelheidsmeting is twee keer gedaan, met meerdere jaren ertussen. De loopsnelheid bleek flink te zijn toegenomen.

We doen het onszelf aan. We moeten, moeten, moeten maar. En van wie? Eigenlijk alleen maar van onszelf.

*Moet* ik lid zijn van twee sportverenigingen? Nee, ik vind één genoeg. *Moet* ik een superbreedbeeldplasmatelevisie? Nee, waarom zou ik dat moeten? *Moet* ik superblitse kleren aan tijdens het sporten? Nee, mijn ouwe kloffie zit het lekkerst.

*Moet* ik nog even naar televisieprogramma X kijken om morgen mee te kunnen praten? Nee, natuurlijk moet dat niet - mijn collega's weten al, en accepteren, dat ik soms niet kan meepraten. Blijkt helemaal geen probleem te zijn. Door dat programma niet te bekijken, houd ik tijd over, waardoor ik rust krijg. En ik kan een kwartiertje eerder naar bed omdat ik alles wat ik wilde doen af heb gekregen. Daardoor kan ik een kwartiertje eerder opstaan, en op mijn gemakje naar het station fietsen, in plaats van dat ik als een gek tussen de langsstormende auto's door moet zigzaggen.

Het toverwoord is Rust. Het maakt het leven aanzienlijk prettiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Moet* ik deze vraag beantwoorden,
Nee dat heb jij al prima gedaan. Neem ik nog een kopje thee. Krijg jij mijn puntje +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord +1
Dat is onze maatschappij. Die vraagt erom.
En als je niet meegaat kom je achteraan an word je als een paria gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft er denk ik óók mee te maken, dat we met veel te veel mensen hutjemutje op elkaar wonen - ik denk dat er zelfs al verschil is in het tempo van Randstadters en dat van mensen in Brabant of Drente, of de kop van Noord-Holland. Van New York, en dan vooral van Manhattan, zeggen ze toch ook dat het "never sleeps".....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker! Ik kom zelf uit het westen en als we dan in overijseel of zo zijn,vind ik het heerlijk dat de mensen daar gewoon de tijd hebben ,bijvoorbeeld voor een praatje in een winkel.
Omdat Nederlanders veel te hysterisch zijn. In het buitenland zijn ze ook veel meer open. Wij Nederlanders zijn eigenlijk ook gewoon een beetje gierig en chagrijnig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand heeft rust in zichzelf, geen wonder dat iedereen gehaast is...

Luister maar eens naar Herman van Veen, opzij opzij opzij... Hieronder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij valt het dus ook op als ik in het buitenland ben. De mensen zijn daar niet zo gek als hier. Maar het zijn misschien ook daardoor arme landen. Door onze gehaaste levenswijze bloeit de economie en zijn we rijk en geven wij meer geld in de vorm van bv.ontwikkelingssamenwerking als anderen. We zijn gewoon gekke Henkie, laat ik je dat zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik vanuit Overijssel naar de Randstad verhuisd. Ik kan je zeggen, het maakt een wezenlijk verschil in het dagelijks leven. En dan heb ik het nog niet eens over de boerendorpjes waar de tijd af en toe lijkt stil te staan! Mensen groeten elkaar, nemen tijd voor een praatje, rijden niet als idioten met een dot extra gas door een oranje stoplicht.

Het is echt niet nodig om dit rustgevoel in Spanje of andere landen te zoeken. Sterker nog, als ik vanuit de randstad een half uurtje rijd met de auto naar een klein dorp, vind ik deze rust ook. Dus niet alles hoeft gehaast in Nederland, en zeker niet overal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haastige spoed is zelden goed. We hebben geen tijd meer om na te denken. We verorberen welvaart door het nationaal bruto produkt en proberen onze eigen omzetsnelheid in te halen. We hebben geen tijd meer voor elkaar, we horen nog net wat iemand zegt maar luisteren kunnen we niet meer. Het kleine land probeert het grote europa bij te houden. Autorijden wordt beheerst door het ego met een snelheid van ikke en de rest kan stikke. Dat het anders moet wordt lanzaam zichtbaar in een tijd van crisis. Langzamerhand gaan we biologisch eten, we nemen met minder genoegen en wensen oprechte kwaliteit. We gaan in therapie, en doen aan meditatiecurcussen. Het zijn de voorlopers van rustig en kwalitatief leven. Ons zelfbewustzijn wordt intenser, en als we van ons houden kunnen we de ander liefhebben. Wens een liefdevolle wereld en bouw eraan begin bij je zelf. Je zal zien hoe goed dit voelt. Onze welvaart maatschappij veranderd langzaam in een werld van welzijn. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noem ik wel eens het Lemmingen effect.

Een Lemming is een knaagdiertje dat in de toendra's van Lapland leeft.
Eens in de zoveel jaar is er een bevolkingsexplosie onder die diertjes, een zogeheten Lemmingen-jaar.
Dan worden ze helemaal hyper en verlaten de veiligheid van hun holletjes. Voor zover ze niet ten prooi vallen aan roofdieren, rennen ze massaal het water van een fjord in, op zoek naar meer ruimte. Sommigen bereiken de overkant....

Bovengenoemde landen zijn niet zo dichtbevolkt als het onze. Waar veel mensen dicht op elkaar wonen, werken ze elkaar op de zenuwen en jagen elkaar op. Het doet zich toch vooral voor in de verstedelijkte gebieden.