Is het nieuws altijd objectief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijkomende vraag: wat of wie is nu wel echt altijd objectief?

Het beste antwoord

Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.

Zie hier een uitleg op Wikipedia over objectiviteit:

"Sommige journalisten beschouwen objectiviteit als neutraliteit of onpartijdigheid, en als een voorwaarde voor een goede vervulling van journalistieke taken, vooral bij de vergaring, de keuze en bewerking van nieuws. Volgens sommigen kunnen journalisten daarom bijvoorbeeld geen lid zijn van politieke partijen. Om deze objectiviteit te garanderen geven media wel beginselverklaringen af, die hun maatschappelijke opvattingen weergeven, en worden artikelen door auteurs ondertekend, om zo ook hun achtergrond te kunnen kennen. Andere journalisten en filosofen menen dat objectiviteit in verslaggeving onmogelijk is. Tijdens het gehele proces van verslaggeving worden keuzes gemaakt: welk onderwerp men kiest te verslaan, welke feiten en standpunten men kiest te belichten, hoe diep men doorvraagt, het taalgebruik in geschreven media, enz. Omdat journalisten en uitgevers net als anderen onderhevig zijn aan belangenstrijd en ideologie, maken deze verslaggeving altijd gekleurd, zo luidt de stelling."

Ik denk zelf dat dat media vaak objectief wil overkomen, maar dat het toch onontkoombaar is dat nieuws ook subjectief wordt gebracht. Denk bijv. aan het verschil waarop bijv. RTL4 en NOS het nieuws brengen. Hetzelfde nieuws, maar toch op een andere manier, met andere invloeden gebracht.

Of kijk naar SBS met hun "Hart van Nederland". Daarin wordt een duidelijk extra dramatische inslag gekozen. Omdat dat volgens de verslaggever blijkbaar goed werkt en meer kijkcijfers oplevert. Dat laatste maakt het ook erg lastig om echt subjectief te zijn ("de jacht op de kijkcijfers"). Overigens kan ik me mateloos storen aan dit soort berichtgeving.

Toegevoegd op 08-06-2009 18:59:23
Laatste moet natuurlijk "echt objectief" zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dus niet de enige gelukkig. Vreselijk zo'n zeurderige voice-over bij al dat boerenkoolnieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, maar de hele toon waarmee gesproken wordt is overdreven dramatisch. En steevast uiteraard na alle berichten over moord en doodslag eindigen met een lief "dierenitem".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biertje dan maar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies :)

Andere antwoorden (10)

Er is *helemaal niets en niemand* objectief in deze wereld.
14 jaar geleden
Nieuws is louter subjectief... exclusief en louter subjectief, altijd en overal... per definitie...

Wat zou je objectief te melden hebben dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
An sich is nieuws objectief ,het is maar net hoe het wordt geinterpreteerd en naar het publiek wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuws is per definitie eigenlijk NOOIT objectief. Je kunt melding maken van een droog feit alleen, maar mensen willen geen droge feiten, ze willen ook weten hoe, wie, waarom, waarvoor, wat nu, allemaal gebieden die vatbaar zijn voor speculatie en interpretatie.

Zoals ik volgens mij eerder al schreef : history is not what happened, history is what historians want us to remember. Geschiedenis is niet wat er gebeurd is, maar wat geschiedschrijvers willen dat we er van onthouden.

Vooral de journalistiek in Nederland heeft nogal een eigen.....opvallend kleurtje. De opleidingen in die richting hebben daar natuurlijk sterke invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het garen van nieuwsfeiten is altijd een streven naar een zo groot mogelijke objectiviteit. dat betekent zoveel mogelijk bronnen raadplegen van verschillenden nieuwsagentschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het streven is er wel, maar lukt het ook?
AWM
14 jaar geleden
En wie bedrijft op deze manier de journalistiek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je dat nu vandaan. Het streven naar obkectiviteit is juist uiterst zeldzaam. Ik heb ooit voor een zeer bekend nederlands blad boekrecenties gedaan van wetenschappelijke boeken. Er waren maar twee mogelijkheden: je gaf een gunstige kritiek of je bespraak net niet. Het geven van een ongunstige beoordeling was niet toegestaan.
Voor mij gaan objectiviteit en nieuws niet samen. Al was het alleen maar omdat we niet kunnen beoordelen of het werkelijk objectief wordt weergegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nieuws is altijd subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Objectief als bijvoeglijk naamwoord betekent dat een feit niet aan een mening gebonden is maar onafhankelijk van de beoordelaar.

Aangezien een feit altijd wordt vertolkt door een beoordelaar kan het dus per definitie niet objectief zijn.

M.a.w. een feit kan feitelijk niet objectief als nieuws worden gebracht.

En dat is een feit.... denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nieuws is ALTIJD subjectief. Al zou de berichtgeving zo objectief mogelijk zijn (wat het meestal niet is), dan is zeker de keuze van de berichten die gepresenteerd worden altijd subjectief. Of het nu gaat om een krant of het journaal: welke berichten halen het wel, welke niet? Dat is de subjectieve keuze van de redacteur. Hij vindt namelijk het één belangrijker dan het ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een hele goeie film van Kurosawa, waarin een vrouw wordt vermoord. Voor de rechtbank vertellen 5 ooggetuigen wat er is gebeurd. Als toeschouwer zou je bij iedere getuigenis willen zweren dat het zo is gebeurd, maar iedere getuige wijst naar een andere potentiele dader. Waarheid zit dus in the Eye of the beholder of te wel de waarheid is afhamkelijk van wie kijkt. Dus altijd subjectief. Dat geld heus niet alleen voor nieuws. Een mooi experiment is 3 bekers met water: koud, lauw, heet. Eerst een hand in koud en de andere in heet, daarna beide in lauw. Dan zie je dat zelfs in zo'n beperkte situatie je eigen waarneming niet objectief is.

Toegevoegd op 09-06-2009 18:04:11
PS. In de film zie je de moord ook werkelijk gebeuren zoals de getuigen dat hebben gezien.