wat is de kracht van een uniform?

zouden mensen mij serieuzer nemen of beter naar mij luisterenals ik een uniform aan zou trekken?
Wat is de invloed van een uniform? Zou iemand zich anders gaan gedragen of voelen als hij/zij een uniform aan trekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (9)

Een uniform wordt normalitair gedragen door mensen in gezaghebbende beroepen. Daarom is er een autoritaire uitstraling bij de mensen in uniform.
Het kan zo zijn dat mensen je serieuzer nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens mij wel, tenminste dat is mijn eigen ervaring v.w.b mijn werk.

Gewoon in je normale kloffie zien ze je nauwelijks staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de voordelen van een uniform is dat mensen die je aanspreekt niet meer zozeer naar het persoon kijken zolang er op dat persoon niets is aan te merken. Ze zullen dan kijken naar het soort uniform dat je aan hebt (politie, ambulance, brandweer, beveiliging, etc.).
Heb je bijvoorbeeld een politie-uniform aan dan verwachten mensen niet dat je een uitslaande brand blussen en vice versa.

Over het algemeen gaan mensen er dus van uit dat je door het uniform te dragen verstand hebt van de zaken die bij je beroep passen. In zo'n geval zullen mensen je dus inderdaad serieuzer gaan nemen maar dat neemt niet weg dat je het ook uit moet stralen.

Het grote nadeel van het werken in een uniform is dat je in een "glazen hok" werkt. Iedereen zal de hele dag naar je kijken en verwachten dat je bepaalde zaken op een bepaalde manier afhandelt. Als je daar niet goed tegen kan omdat je bijvoorbeeld al onzeker bent over jezelf straal je dat alleen nog maar meer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, een uniform wekt vertrouwen op.
Hier maken oplichters dan ook zo af en toe gebruik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervan af in welke situatie, en welk uniform.
Ikzelf zou me b.v. heel ongemakkelijk voelen tussen een massa mensen, waar ik alleen in politie uniform zou lopen.
Sommigen vinden dat waarschijnlijk juist een kick ,en gaan er zich ook naar gedragen.Anderen beschouwen dit gewoon als hun werkkledij zonder meer.
Er zijn mensen die hoe dan ook een afkeer hebben van alles wat een uniform draagt. Zo negatief wil ik het niet bekijken , maar waar iedereen een uniform begint aan te trekken is de oorlog niet veraf heeft de geschiedenis ons
geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kracht zit in de perceptie vaan het uniform. Niet in het uniform zelf. Mensen die kracht zien in een uniform, associëren dat met iets anders.

Toegevoegd na 24 seconden:
vaan = van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kracht van uniforme kleding is:
- herkenning (in de supermarkt, op het vliegveld, in een ziekenhuis, op straat, in oorlogstijd.. je ziet meteen wie je voor wat moet hebben! Praktisch dus en duidelijk)
- uitstraling van gewicht en gezag ( sterren en strepen op de mouwen van een militair bv. Het verleent dus status )
- eenduidigheid ( mensen in dezelfde uniformen staan voor een zelfde missie. Zij dienen een zelfde doel. Zo wordt kracht/macht gebundeld)

Een uniform is niet alleen maar iets wat kracht verleend. Het kan ook juist iets tegenovergestelds uitstralen.
Voorbeeld: In de allerhoogste posities dragen mensen vaak juist helemaal geen uniform. (Churchill in een uniform gezien?)
Ik ken iemand die als vrijwilligster in een instelling werkte en daar acuut mee stopte, toen een schort werd voorgeschreven. (vernederend..associatie met werkster enz.)
Ook mensen die zich graag (in pretentieuze zin) onderscheiden van anderen, ervaren een uniform soms als onnozel. Een dorpsdokter speelde jarenlang in een blazersclub van zijn Veluwse dorp. Ze traden soms op en gingen dan in het zwart gekleed. Vanaf het moment dat het bestuur uniforme kleding (met enigszins plechtige paarse details) bepaalde, is hij ( de enige saxofonist..) abrupt gestopt. Zijn genoemde motief: Geen tijd meer. Zijn echte motief: "Ga daar zeker een beetje voor 'je-weet-wel' lopen en me op een lijn stellen met dat gepeupel! Sukkels.."

Bij bovenstaande voorbeelden zit de kracht (of liever, macht) hem eerder bij de personen die een uniform voorschrijven hetgeen zelfs iets onderdrukkends ( Op je poef jij!) kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dragen van een uniform geeft wel degelijk kracht. Ik merk dat mensen tegen mij op kijken wanneer ik op mijn werk mijn werkkleding draag. Ik werk bij de tandarts, ja sommigen mensen worden al bang van witte jassen en alles wat erop lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'kracht' van het uniform bestaat in feite niet. Het is de kracht die jij daaraan toekent.

De echte 'kracht' moet in jou zitten. Niet in een lap stof.

Echter..het uniform is psychologisch 'opgebouwd' en bedoeld om indruk op anderen te maken.

De donkere/zwarte of blauwe stof heeft al iets dreigends..iets dat forser aandoet.

Als je b.v. de pet neemt van een politieagent dan kun je zien dat de vorm zodanig is dat de man/vrouw eronder groter lijkt..dus indrukwekkender wordt.

Daarmee moeten ze dan indruk maken en hun gezag uitstralen.

Ik vind echter dat indruk maken met een lap stof een wat primitieve wijze van denken weerspiegelt.

Zoals ik al eerder aangaf..moet de kracht in jou zitten en nergens anders in.

Groet,

Ton