Wat is het basiskenmerk achter 'Legitimatie voor alle Burgers?'

Voor maatschappijleer moet ik deze vraag beantwoorden,
heb gegoogeld, maar niks gevonden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wat meer info? Ik mis het kader waarbinnen deze vraag gesteld is. Die vraag heb ik in 1984 ook eens gehad op een examen, maar toen stond er een heel verhaal bij.

Het beste antwoord

Best lastig te beantwoorden, omdat je de context van het zinnetje er niet bijzet.
Legitiem betekent iets als wettelijk, geoorloofd of erkend.
Het kan dus betekenen, dat een burger iets wordt (is) toegestaan, of dat die burger ergens recht op heeft, zijn recht wordt erkend, en dat dat automatisch geldt voor alle burgers, omdat alle burgers voor de wet gelijk zijn.

Je kunt in dit verband denken aan, stemmen, protesteren, of recht op inzage of informatie. Dat is legitiem, en is dus een "legitimatie voor alle burgers"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen is gelijk? (legitimatieplicht bedoelen ze dan misschien)